آرشیو پنجشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۱
ایران
۱۵

روزی برای اردبیل و شیخ صفی الدین اردبیلی

در هفته ای که گذشت شهر اردبیل، مرکز استان اردبیل در شمال غرب کشورمان، شاهد برگزاری همایش بین المللی نقش سلسله صفویه در احیای فرهنگ اهل بیت (ع) بود و البته همزمان با این رویداد، روز چهارم مرداد نیز از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی مصوب شد و به تقویم رسمی کشور راه یافت.

به گزارش جام جم، علی اکبر ولایتی، رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازسازی هویت ایرانی را مدیون صفویه دانست و گفت: قبل از صفویه ایران مجموعه 19 کشور بیگانه از هم بود که پس از استقرار صفویه، همه متحد و یکپارچه و به کشوری منسجم تبدیل شدند.

ولایتی، احیای فرهنگ اهل بیت و احیای هویت ایرانی را دو اقدام اصلی صفویان در راستای بازسازی هویت عنوان کرد و با اشاره عقبه تاریخی فرهنگی اردبیل افزود: اردبیل در طول ادوار تاریخ به عنوان شهری مقدس شناخته می شد، به طوری که در گذشته نام آن ارتاویل به معنی شهر مقدس بوده است. همچنین در تاریخ اساطیری گفته می شود اردبیل توسط کیخسرو ساخته شده و در تاریخ رسمی گفته می شود، فیروزشاه این شهر را ساخته است.

ولایتی تصریح کرد: علاوه بر ایجاد اتحاد در سراسر کشور، اولین حکومتی که توانست نام ایران را در امضای پادشاهان وارد کند، صفویه بود.

این کارشناس مسئول همچنین به نقش صفویه در احیای فرهنگ اهل بیت(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله نکات قوت ما که همواره از سوی دشمن مورد حمله قرار می گیرد تمسک به اهل بیت است چراکه تمسک به اهل بیت تمسک به وحدت اسلامی است.

ولایتی، نقش صفویه در حوزه های علمی، فنی و صنعتی، پزشکی، ادبیات و همچنین برجای گذاشتن بهترین آثار معماری جهان اسلام را نیز بسیار حائز اهمیت دانست.

ایلبر اورتایدی، شرق شناس برجسته ترک و استاد سابق دانشگاه آکسفورد نیز در این همایش با تاکید به تداوم تاثیرات فرهنگی و هنری صفویه در طول تاریخ ایران گفت: صفویه افول ندارد.

اورتایدی، تاثیر صفویه در طول تاریخ بر تمدن اسلامی، تاریخ ایران و تاریخ جهان را غیرقابل انکار دانست و افزود: به واسطه اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین ایران و ترکیه و تاثیرات صفویه در این کشور، ضروری است جلسات هم اندیشی در خصوص تاریخ و فرهنگ این دو کشور برگزار شود.