آرشیو یکشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۳
اقتصاد
۴

قاچاق بنزین، دلیل اصلی افزایش مصرف

یک استاد انرژی با بیان این که قاچاق دلیل اصلی افزایش مصرف بنزین در کشور بوده است، گفت: طبق برآوردها روزانه پنج تا ده میلیون لیتر قاچاق بنزین در کشور داریم که باید جلوی آن گرفته شود.

دکتر جواد نوفرستی، استاد انرژی در گفت وگو با پایگاه اقتصاد مقاومتی مهم ترین علت افزایش مصرف بنزین را افزایش قاچاق سوخت دانست.

نوفرستی با انتقاد از برخی دولتمردان که افزایش مصرف بنزین را به افزایش رشد اقتصادی نسبت می دهند، تصریح کرد: واقعا این یک اظهارنظر غیرکارشناسی است. درست است که رشد اقتصادی در افزایش مصرف سوخت موثر است، اما قطعا تنها عامل نیست و خیلی ملاحظات دیگر نیز باید لحاظ شود.

نوفرستی با اشاره به این که آمارهای ارائه شده درباره مصرف بنزین شامل مصرف بعلاوه قاچاق سوخت است، گفت: بدون شک قاچاق بنزین افزایش پیدا کرده است. برآوردهای ما نشان می دهد هم اکنون بین پنج تا ده میلیون لیتر بنزین روزانه قاچاق می شود. وی با ابراز خرسندی از مصوبه مجلس در جهت حفظ کارت سوخت اظهار کرد: برخی سابقا با این استدلال که مصرف بنزین در کشور متعادل شده است، سعی در حذف کارت سوخت داشتند. در حالی که مصرف بنزین هیچ گاه در کشور به تعادل نرسیده است و مهم ترین نقش کارت سوخت جلوگیری از قاچاق سازمان یافته سوخت بوده است.