آرشیو یکشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۳
اقتصاد
۴

اقتصاد کشور از رکود خارج شده است

شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به انعکاس سخنان مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور در صفحه 4 روزنامه جام جم در تاریخ 27 تیرماه با تیتر «مشاور اقتصادی رئیس جمهور: خروج اقتصاد کشور از رکود تا هفت سال دیگر»، جوابیه ای مفصل ارسال کرده که خلاصه آن به شرح زیر است: آقای دکتر مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسمی که به این منظور برگزار شده بود حضور یافته و سخنانی را در مورد مسائل مهم صنعت کشور در شرایط حاضر و آینده مطرح کردند. متاسفانه برخی خبرگزاری های محترم، خبر این سخنرانی را به گونه ای منتشر کردند که با مطالب بیان شده بعضا تفاوت های اساسی داشت.

از نظر مبانی علمی، هرگاه «رشد» تولید ناخالص داخلی در دو فصل متوالی منفی شود، گفته می شود اقتصاد وارد رکود شده و برعکس، دستیابی به «رشد مثبت» برای دو فصل متوالی به معنی خارج شدن از رکود است. در صورتی که تعداد فصول رشد منفی متعدد و عمق رکود نیز زیاد باشد، «سطح» تولید ناخالص داخلی به مقادیر قابل توجهی کاهش پیدا می کند و این باعث می شود با وجود ورود اقتصاد به دوره رشد مثبت و خروج کامل از رکود، زمان مورد نیاز برای رسیدن به «سطح» درآمد سال های قبل از رکود طولانی شود. بنابراین کاملا امکان پذیر است که یک اقتصاد نه تنها از رکود خارج شده بلکه در وضعیت رونق هم به سر ببرد، اما هنوز به سطح تولید ناخالص داخلی سال های قبل از رکود نرسیده باشد.

آمار رسمی کشور نشان می دهد در اقتصاد ایران از بهار سال 1393، یعنی دقیقا همان زمانی که رئیس جمهور در مشهد مقدس اعلام کردند، رشد مثبت اقتصادی تحقق یافته و از رکود خارج شده و در پایان سال 1395 نیز تولید ناخالص داخلی با نفت و بدون نفت، در قله تاریخی خود قرار گرفته است. ارقام موجود نشان می دهد رشد متوسط سالانه تولید ناخالص داخلی در فاصله سال های 1393 تا 1395، برابر 6/4درصد بوده و موید این واقعیت است که هیچ شائبه ای در زمینه خارج شدن اقتصاد ایران از وضعیت رکودی وجود ندارد و نه تنها رشد مثبت را تجربه کرده ایم بلکه از نظر سطح تولید ناخالص داخلی نیز خوشبختانه از مقدار قبل از رکود یعنی پایان 1390، به میزان محسوسی فراتر رفته ایم.