آرشیو یکشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۳
ورزش ایران
۱۰

دوچرخه سواران با ضمانت 50 میلیونی رکاب می زنند

رکورددار دوپینگ

فدراسیون دوچرخه سواری در صدر دوپینگی های ورزش ایران قرار دارد. این ورزش تاکنون ورزشکاران دوپینگی زیادی داشته که توسط فدراسیون جهانی محروم شده اند. فدراسیون جهانی همچنین به فدراسیون دوچرخه سواری ایران به دلیل تعداد بالای تست های مثبت رکابزنان هشدار داده است. بیشتر این ورزشکاران در رقابت های باشگاهی حضور دارند، همان گونه که تیم پیشگامان با تعلیق یکماهه رکابزنانش روبه رو شد.

در پی این محرومیت ها بود که فدراسیون دوچرخه سواری در تصمیمی اعلام کرد، هر رکابزنی که می خواهد در مسابقات رسمی داخلی یا خارجی شرکت کند، باید ضمانت 50 میلیونی در اختیار فدراسیون قرار دهد تا در صورت مثبت شدن تست دوپینگش برای جرایمی که در نظر گرفته می شود، بتوان از طریق این ضمانت اقدام کرد.

مصطفی چایچی که تا چند ماه پیش، مدیریت تیم های ملی دوچرخه سواری را برعهده داشت و مدتی هم سرمربی تیم ملی بود، درباره دوپینگ دوچرخه سواران به نکات قابل تاملی اشاره کرده است.

وی گفت: دوچرخه سواری، وزنه برداری و دوومیدانی به دلیل اثرگذاری بالای داروهای نیروزا زیر نظر ستاد مبارزه با دوپینگ قرار دارند. در برخی ماده های دوچرخه سواری، رکابزنان مجبور هستند 300 کیلومتر رکاب بزنند. در واقع مساله دوپینگ در دوچرخه سواری مختص ایران نیست و همه جا شایع است.

چایچی درباره ضمانت 50 میلیون تومانی دوچرخه سواران به فدراسیون گفت: با گرفتن ضمانت 50 میلیونی مخالف هستم. این کار نوعی گروکشی است که تاثیری در ذهنیت ورزشکاران برای استفاده از داروهای نیروزا ندارد. در چند سال اخیر، آمار دوپینگ در سطح تیم ملی بشدت کاهش یافته، اما همچنان در مسابقات باشگاهی آمار بالاست.

مدیر سابق تیم های ملی درباره دلیل استفاده از داروهای نیروزا در تیم های باشگاهی گفت: در این سال ها همیشه سعی کردیم از باشگاه هایی که در رشته دوچرخه سواری سرمایه گذاری کردند فقط حمایت کنیم، اما صلاحیت آنها خیلی بررسی نشده است.