آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۵
جامعه
۱۷

سرانه پایین مصرف شیر در کشور

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از سرانه پایین مصرف شیر در کشور خبر داد و گفت: این امر باعث شده کلسیم رتبه دوم کمبود ماده مغذی را در رژیم غذایی افراد جامعه از آن خود کند.

به گزارش فارس، زهرا عبداللهی گفت: بر اساس آخرین یافته های علمی در بررسی ارزش غذایی شیر و فرآورده های آن، مصرف سالانه 200 لیتر از این ماده غذایی ارزشمند علاوه بر افزایش رشد و تضمین سلامت جسمی افراد موجب ارتقای هوش و قدرت فراگیری آنان می شود. افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از ازکارافتادگی زودهنگام از دیگر مزایای مصرف روزانه آن است. این ویژگی ها زمانی تحقق خواهد یافت که مصرف شیر در تمام طول زندگی تداوم داشته باشد و مصرف آن در هیچ مقطع سنی قطع نشود.

وی با تاکید بر این که متاسفانه مصرف سرانه شیر در کشور ما بسیار کمتر از میزان مطلوب و استاندارد موجود است، عنوان کرد: نتایج مطالعات مصرف غذایی خانوارهای ایرانی بیانگر آن است که سرانه مصرف از 130گرم در روز به 190 گرم افزایش یافته است ولی همچنان از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی کمتر است. با توجه به پیامدهای ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات از جمله پوکی استخوان، سوءتغذیه، کندی رشد، کاهش بهره هوشی، بیماری های لثه و دندان و کوتاهی قد و ناراحتی های پوستی و... ضرورت تبیین ارزش غذایی شیر و ترویج فرهنگ مصرف آن تا نیل به استانداردی مطلوب (متوسط سرانه جهانی 165 کیلوگرم در سال) حائز اهمیت است.