آرشیو چهارشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۶
صفحه اول
۱

مخالفت شدید العبادی با همه پرسی کردستان عراق

نخست وزیر عراق می گوید همه پرسی برای استقلال کردستان عراق خطایی بس بزرگ بوده و ما بشدت با آن مخالفیم. حیدر العبادی تاکنون چندبار مخالفت صریح و علنی خود را با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق اعلام کرده است.

درکنار او، احزاب سیاسی عراق و حتی برخی از احزاب متحد کردستان نیز مخالفت خود را با برگزاری این همه پرسی اعلام کرده اند. با این حال مقامات کردستان عراق و در راس آنها مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان می گویند تصمیم قاطع گرفته اند که این همه پرسی را برگزار کنند. همه پرسی مربوط به استقلال کردستان قرار است سوم مهرماه آینده برگزار شود. مقامات عراقی برگزاری این همه پرسی را نشانه تجزیه طلبی دانسته و می گویند اجازه نخواهند داد پاره ای از پیکره عراق جدا شود.

به گزارش مهر، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در دیدار با خبرنگاران در بغداد گفت: همه پرسی برای استقلال اقلیم خطایی بس بزرگ است. این کار نه فقط قانونی نیست، بلکه هیچ نتیجه مثبتی در بر ندارد و بر مشکلات موجود خواهد افزود، بنابراین ما بشدت با آن مخالفیم. العبادی تاکید کرد: ما برای همه اقوام و گروه های عراقی از جمله کردها احترام قائلیم، اما معتقدیم هر اتفاقی باید طبق قانون اساسی که همه به آن رای داده و یک میثاق ملی محسوب می شود، انجام شود. این در حالی است که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق می گوید: همه پرسی استقلال اهرم فشار نیست، تعیین سرنوشت است. بارزانی گفت: سپتامبر سال گذشته من با مسئولان بغداد صحبت کرده و به آنها گفتم که اوضاع را به جایی رسانده اند که نمی توان آنها را شریک واقعی خواند. من به آنها گفتم همسایگان خوبی برای هم باشیم. ما 25 سپتامبر سرنوشتمان را از طریق صندوق های رای مشخص خواهیم کرد. همه پرسی استقلال اهرم فشار نیست. بارزانی، همچنین یادآور شد، شورای عالی همه پرسی استقلال کردستان در نشست خود تصمیم گرفت هیاتی را برای گفت وگو با بغداد درباره برگزاری همه پرسی استقلال و آغاز به کار مجدد پارلمان کردستان تشکیل دهد. بعضی از تحلیلگران خارجی جدایی کردستان از عراق را مقدمه ای برای یک سری جنگ های داخلی جدید در این کشور ارزیابی کرده و نسبت به آن هشدار داده اند. دولت های ترکیه، ایران و سوریه مخالفت خود را با جدایی کردستان عراق اعلام کرده و نسبت به پیامدهای این ماجرا هشدار داده اند.