آرشیو سه‌شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۷
صفحه آخر
۱۲

منابع انگلیسی و عربی اعلام کردند: محمدبن سلمان به زودی عادل الجبیر را برکنار می کند

پایگاه انگلیسی «لیبرتی فایتزر» اعلام کرده ولیعهد عربستان قصد دارد عادل الجبیر را از سمت وزیر خارجه برکنار و برادر خود «خالد بن سلمان» را جانشین وی کند.

بعد از اینکه «ملک سلمان»، برادرزاده اش «محمد بن نایف» را از قدرت برکنار کرد، تا پسرش را به عنوان جانشین و ولیعهد خود معرفی کند، حالا پسرش محمد بن سلمان قصد دارد، تا «عادل الجبیر» را برکنار کند و برادر خود را به عنوان وزیر امورخارجه عربستان منصوب کند.

ایسنا این خبر را به نقل از القدس العربی اعلام کرده است. اما پایگاه انگلیسی «لیبرتی فایتزر» هم این خبر را تکرار و اعلام کرده «محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قصد دارد عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور را از سمت خود برکنار و خالد بن سلمان، برادر کوچکترش را به جای وی گمارد.» خالد بن سلمان اخیرا به عنوان سفیر عربستان در آمریکا به جای «عبدالله بن فیصل بن ترکی» تعیین شد. «عادل الجبیر» که از سال 2007 تا 2015 سفیر عربستان در واشنگتن بود دومین وزیر خارجه ای است که از خاندان حاکم نیست.

سعودی ها می گویند «شاهزاده خالد بن سلمان» از پایگاه نیروی هوایی «کلومبوس» در می سی سی پی، فارغ التحصیل شده است و پیشتر خلبان اف-15 بوده است. وی در اواخر سال 2016 به آمریکا رفت، تا به عنوان مشاور و کاردار در سفارت عربستان در واشنگتن فعالیت داشته باشد. چند ماه پیشتر نیز توسط پدرش به عنوان دهمین سفیر عربستان در آمریکا معرفی شد. نکته جالب توجه اینکه، معمولا مقامات سعودی قبل از رسیدن به پست های کلیدی و اجرایی، مسئولیتی در آمریکا می گیرند!

در مورد علت این جابجایی نمی توان با قطعیت نظر داد اما به نظر می رسد یکی از دلایل این مسئله به بحران قطر برمی گردد. تنش در روابط عربستان و قطر باعث شده تا عربستان از کشورهای هم پیمان خود بخواهد روابط با قطر را قطع کنند در این میان تنها چند ریز کشور از عربستان تبعیت کردند و کشورهای اروپایی نیز جانب قطر را گرفتند. شاید محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، «عادل الجبیر» را در این مورد مسئول دانسته و سعی دارد کوتاهی و ناکارآمدی وی در این مورد را با برکناری وی پاسخ دهد.