آرشیو سه‌شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۷
صفحه آخر
۱۲

سعودی ها چگونه مقامات آمریکایی را می خرند؟ فاکس نیوز پاسخ می دهد

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا در یک گزارش کم سابقه، به شدت به سعودی ها تاخته و چگونگی تاثیرگذاری این رژیم روی مقامات آمریکایی را تشریح کرده است.

فاکس نیوز روز شنبه با اشاره به آنچه «نقش عربستان در حملات یازدهم سپتامبر» نامیده گفته: «عربستان بیش از هر کشور دیگری مسئول تهدیدهای تروریستی است که ما امروز با آن روبه رو هستیم.» این شبکه تلویزیونی با نقل قول از یک ایمیل لو رفته «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا افزوده: «وی در آن ایمیل از نقش عربستان و قطر در گسترش تروریسم ابراز نگرانی کرده و خواستار فشار به آنها شده بود، تا اینکه نیاز به پول پیدا کرد! عربستان دستکم 25 میلیون دلار به بنیاد کلینتون کمک مالی کرده است. آیا این کمک برای برابری زنان بوده است، آن هم از یک رژیم فئودالی سلطنتی که حتی به زنانش حق رانندگی نمی دهد؟!»

در ادامه فاکس نیوز تاکید کرده که «اکنون 29 لابی گر و گروه در آمریکا در حال فعالیت به نفع عربستان و در جهت خلاف منافع مردم آمریکا هستند... سعودی ها با پول نفت، در حال گسترش تروریسم و افراط گرایی هستند. وهابیت، مذهب رسمی عربستان پایه شکل گیری داعش و القاعده است.» فاکس نیوز حتی عربستان را به «راه انداختن جنگی وحشیانه در یمن» متهم و از اینکه آمریکا به ریاض جنگ افزار می دهد، انتقاد کرده است.

انتقاد کم سابقه فاکس نیوز از تجاوز نظامی عربستان به یمن، چرخشی در سیاست این شبکه تلویزیونی است که در گذشته بارها از جنگ عربستان در یمن دفاع کرده بود. با وجود حمله فاکس نیوز به عربستان، این گزارش هیچ اشاره ای به روابط بسیار نزدیک کاخ سفید با عربستان نکرده است. از هنگام ریاست جمهوری ترامپ، روابط واشنگتن و ریاض رو به گسترش بوده است. شاید دلیل این حملات، نرسیدن حق حساب این شبکه خبری از سوی سعودی ها باشد!

گفتنی است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نخستین سفر خود پس از رسیدن به قدرت را عربستان انتخاب کرد. در سفر ترامپ به عربستان، قراردادهایی تا 300 میلیارد دلار در زمینه های تسلیحاتی و سرمایه گذاری های مشترک میان دو طرف به امضا رسید‎. حجم چنین معامله های تسلیحاتی در سال های اخیر بی سابقه توصیف شده است. دونالد ترامپ از طرفداران پروپا قرص فاکس نیوز است!