آرشیو چهارشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۸
حوادث - اخبار کشور
۱۱

ترکیه 1/5 برابر استحصال آب ایران را در سد ال سو مسدود کرده است

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست، احداث منابع آبی در ترکیه را مخالف کنوانسیون های بین المللی و مخرب دانست و گفت: ترکیه 1/5برابر استحصال آب ایران را در سد ال سو مسدود کرده است.

محمد درویش در گفت وگو با خبرنگار مهر، پیرامون موضوع سد ال سو در ترکیه بیان داشت: ترکیه در رودخانه فرات 10میلیارد مترمکعب و در رودخانه دجله 14 میلیارد مترمکعب مخزن احداث کرده است که باعث می شود 24میلیارد متر مکعب آب در سد ال سو ذخیره شود، این میزان آب محبوس شده بیش از 1/5 برابر آب قابل استحصال ایران است که مقدار بسیار قابل توجهی را دربر خواهد گرفت.

وی افزود: با احداث سدهای کشور ترکیه طبیعی است که بیش از 2/5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در سوریه و 4/5 میلیون هکتار در عراق نابود می شود، از سوی دیگر ریشه های تولید گرد وخاک نیز در منطقه ده ها برابر افزایش پیداکرده و ایران را نیز متاثر می کند که از جمله تاثیرات سوء آن، سلامتی و کاهش فعالیت های زایشی رویشگاه زاگرس خواهد بود که خطری بزرگ است.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست در ادامه ابراز داشت: متاسفانه دولت های ایران، عراق و سوریه به دلایل مختلف آن طور که باید به دولت ترکیه فشار وارد نیاوردند و یکی از دلایلش این است که خود آنها هم در کار ترویج سدسازی سهم داشتند.

درویش افزود: به کمک ان جی او هایی که مقام مشورتی در سازمان ملل دارند می توانیم از طریق دادگاه لاهه به افکار عمومی فشار وارد کنیم تا سمن های ترکیه که مخالف سدسازی هستند حق آبه خودشان را از دجله و فرات پس گیرند و از بروز پدیده ریزگردها در ایران نیز جلوگیری شود.