آرشیو یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۷۳
اقتصادی
۶

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد

آغاز خرید نفت از ایران در یک ماه آینده

اواخر سال 95 بود که وزیر نفت از احتمال امضای قرارداد با یک شرکت روس برای صادرات نفت خام خبر داد. این قرارداد اوایل سال جاری منعقد شد و بر اساس آن معین بود که ایران روزانه 100 هزار بشکه نفت خام به روسیه بفروشد. البته قرار نیست که این نفت به روسیه برود. بلکه شرکت روسی این نفت را در پایانه های جنوب کشور تحویل خواهد گرفت و از همان جا به مقاصد هدف صادر می کند. اکنون وزیر انرژی روسیه اعلام کرده که ممکن است این کشور در یک ماه آینده واردات نفت از ایران را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، الکساندر نوواک، اظهار کرد: ایران ممکن است در یک ماه آینده در قالب برنامه مبادله نفت با کالا، صادرات نفت به روسیه را آغاز کند. ما در حال نهایی کردن جزییات اسناد قانونی هستیم؛ گمان می کنم بتوانم تا پایان ماه جاری میلادی (اواسط شهریور) محموله های نفت ایران را تحویل بگیریم. البته بیژن زنگنه وزیر نفت گفت:پنجاه درصد از ارزش محموله های صادراتی یاد شده، در مواعد مشخص به صورت نقد به ایران پرداخت می شود و مابقی آن نیز برای تامین مالی واردات کالاهای روسی مورد نیاز ایران، هزینه خواهد شد.

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت می گوید که علت تاخیر روسیه در دریافت نفت خام ایران بررسی بازار و هماهنگی میان دو کشور برای صادرات نفت خام ایران به مبادی است که ایران به دلایلی توان صادرات مستقیم نفت خام به آن بازار را نداشته است. وزیر انرژی روسیه پیش از این اعلام کرده بود که دو طرف برای عرضه روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران به روسیه به زودی به توافق دست خواهند یافت که ممکن است در قالب عرضه فیزیکی یا سوآپ (معاوضه) انجام شود.