آرشیو دوشنبه ۶‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۸۰
جهان
۲۰
گزارش

«گیتار» در خدمت تغییر سیاسی

مترجم: شقایق امیری
منبع: Reuters

بعد از انتشار خبر موزیسین ونزوئلایی که در ماه های اخیر ویولن خود را برمی دارد و در اعتراض به دولت مادورو در کنار معترضان به خیابان می رود و ساز می زند، حالا معروف ترین گیتاریست اوگاندایی نیز در اقدامی مشابه شروع به نواختن گیتار کرده است.

او خواهان ایجاد تغییر سیاسی در کشورش است. اکنون 31 سال است که «یوری موسوینی»، رئیس جمهوری اوگاندا است و قرار است بزودی پارلمان این کشور با توجه به انتخاباتی که چند ماه پیش برگزار شد، رای به ادامه حضور او در این سمت بدهد. مردم که علاقه ای به ادامه ریاست جمهوری «موسوینی» ندارند، احزاب مخالف را متهم به سکوت در قبال این نوع حکومت پایان ناپذیر می کنند، اما حالا اقدامی که «رابرت کیاگولانی سنتامو» 35 ساله و گیتاریست معروف و محبوب اوگاندا انجام داده، می تواند حکم موتور محرکه را برای شکستن این سکوت داشته باشد بویژه که او در انتخابات پارلمانی که در ماه ژوئن برگزار شد، توانست با رای مردم به پارلمان کشورش راه پیدا کند.

«کیاگولانی سنتامو» که یکی از فعالان مخالف دولت محسوب می شود، این روزها هنر خود را در خدمت فعالیت های سیاسی اش به کار گرفته و اشعاری که می سراید و ملودی هایی که می سازد، همه رنگ و بوی سیاسی دارد و از خطرات حضور طولانی مدت «موسوینی» در قدرت می گوید. او می گوید: ما خواهان تغییر هستیم، رئیس جمهوری بیش از آنچه باید در قدرت بوده است. البته او و سایر کسانی که می خواهند قدرت «موسوینی» زودتر به پایان برسد، در حالی برای دستیابی به این هدف تلاش می کنند که رئیس جمهوری کشورشان 72 سال دارد و طبق قانون اساسی هیچ کس بعد از سن 75سالگی نمی تواند نامزد ریاست جمهوری شود.

هرچند که زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه «موسوینی» درصدد است قانون اساسی را تغییر دهد. اگر او موفق به انجام این کار شود، سال 2021 نیز می تواند در انتخابات شرکت کند. تغییر قانون اساسی به نفع رئیس جمهوری یکبار دیگر نیز در سال 2005 رخ داده است. در آن سال قانون محدودیت دوره های ریاست جمهوری برای یک فرد برداشته شد. اکنون «کیاگولانی سنتامو» و سایر مخالفان دولت نگران آن هستند که «موسوینی» باز هم موفق به تغییر قانون اساسی شود و با انتصاب در دوره بعد 40 سال رئیس جمهوری این کشور باشد.