آرشیو دوشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۹۶۵
سیاست
۳

تلاش برای افزایش آگاهی های حقوقی جامعه

پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه: معاونت فرهنگی قوه قضائیه، گفت: برای اینکه بتوانیم از درگیرشدن مردم با معضلات حقوقی- قضائی جلوگیری کنیم، باید نوع نگاه مردم به آگاهی های حقوقی را عوض کنیم و به همین جهت افزایش آگاهی های جامعه را هدف گرفته ایم. اکبر تهرانی افزود: در یک همکاری بین دستگاهی که میان معاونت فرهنگی قوه قضائیه و سازمان زیباسازی شهر تهران اتفاق افتاد، بیش از صد طرح مفهومی بر پایه پیام های حقوقی- قضائی از سوی 70 گرافیست و کارتونیست طراحی و جمع آوری شد و در سطح سازه های شهری و متروی شهر تهران به نمایش درآمد تا به این وسیله از زبان هنر، برای تفهیم ضرورت های حقوقی بهره برده باشیم. بهره مندی از این پتانسیل ها برای بالابردن دانش مردم در دستگاه قضائی بی سابقه بوده و بنا داریم در این راستا از پتانسیل های مشابه در دیگر سازمان ها نیز استفاده کنیم. او با تاکید بر اینکه آموزش های مردمی و بالابردن دانش مردم، توصیه مقام معظم رهبری به دستگاه قضا و نیز انتظار ریاست محترم قوه قضائیه از معاونت فرهنگی است، عنوان کرد: این وظیفه ملی همه دستگاه های درگیر در مقوله فرهنگ است تا به یاری معاونت فرهنگی قوه قضائیه بشتابند و با اجرای طرح های مشابه، به بهبود فرهنگ حقوقی- قضائی جامعه کمک کنند تا از این راه، بتوانیم پرونده های ورودی به دستگاه قضائی را کاهش دهیم.

تهرانی، یکی از رسالت های معاونت فرهنگی را هوشیارکردن مردم در ضرورت بهره بردن از دانش حقوقی عنوان کرد و افزود: اگر تک تک افراد جامعه بدانند که در هر یک از رفتارهای نادرست اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مصادیق مجرمانه نهفته است، قطعا با دقت و مطالعه بیشتری اقدام می کنند و هدف ما نیز همین ارتقای دانش حقوقی و قضائی مردم است.

تهرانی، طرح دعوی را از جمله دیگر مصادیق فرهنگ و آگاهی های حقوقی دانست و گفت: «مردم می بایست همانند دیگر سازمان ها، راه تعامل درست با دستگاه قضا را بیاموزند تا از این طریق یکی از عوامل اطاله دادرسی را از میان بردارند».