آرشیو چهارشنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۹۶۷
اقتصاد
۵

خبر

گروگذاشتن درآمدهای نفتی در فاینانس ها کذب محض است

قراردادهای فاینانسی که در ماه های اخیر مذاکره شده است، وام هایی هستند که به اتکای تضمین دولت و براساس مجوزهای صادره در شورای اقتصاد، تاییدیه دستگاه های اجرائی داخلی و اخذ سایر مجوزهایی که قوانین و مقررات جاری کشور آنها را لازم می دانند، اعطا می شوند و در آنها «هیچ نوع وثیقه ای» غیر از «تضمین دولت» در نظر گرفته نشده است.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، موسسات دولتی بیمه صادراتی در کشورهای خارجی این وام ها را بیمه و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز ضمانت نامه دولتی را صادر می کنند. در زمان استفاده، برای پروژه های بخش دولتی مجوز ماده 62 قانون محاسبات عمومی نیز صادر می شود و برای پروژه های بخش خصوصی از طرف بانک های عامل ضمانت نامه لازم در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار می گیرد. ازاین رو، بحث گروگذاشتن درآمدهای نفتی و نظایر این ادعاهای بی اساس که برخی به دلیل بی اطلاعی یا غرض ورزی مطرح می کنند، اساسا موضوعیت ندارد.

درآمدهای نفتی ایران از مرز 23 میلیارد دلار گذشت

ایران از محل فروش نفت و میعانات گازی از ابتدای امسال (1396) تاکنون بیش از 23 میلیارد دلار درآمد به دست آورده است. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، میانگین مقدار فروش نفت خام و میعانات گازی ایران از ابتدای امسال تاکنون بیش از دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز بوده است.

امضای تفاهم نامه همکاری بین ایران و روسیه

ایرنا: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO) و شورای توسعه اقتصادی روسیه (RTEDC) در مراسمی تفاهم نامه همکاری ای در حوزه های فولاد، معدن، نفت و گاز امضا کردند.این تفاهم نامه با حضور منصور معظمی، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو)، «لوان جاگاریان»، سفیر روسیه در ایران، «یلنا گولینا»، معاونت شورای توسعه تجارت خارجی روسیه در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، امضا شد.شورای توسعه اقتصادی روسیه نهادی غیرانتفاعی است که بالغ بر 10 هزار شرکت اقتصادی را در زیرمجموعه خود دارد.