آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۰
اقتصادی
۴

طبق آمار بانک مرکزی در بهار امسال؛ نسبت هزینه های جاری به درآمدهای نفتی 3 برابر شد

در بهار سال جاری،- هزینه های جاری دولت به درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته سه برابر بیشتر شده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در سه ماهه نخست سال 1396 پرداخت های هزینه ای دولت به رقم 54 هزار و 880 میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل 49 درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش مشرق، دولت در سه ماهه اول امسال 18 هزار و 890 میلیارد تومان صادرات نفت و فرآورده های نفتی داشته که نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل بیش از چهار برابر شده است.

این در حالی است که در بهار سال گذشته، هزینه های جاری دولت 36 هزار و 880 میلیارد تومان بود که معادل 11/8 درصد از درآمدهای نفتی (چهار هزار و 360 میلیارد تومان) آن دوره محسوب می شد. به عبارت دیگر، در فصل بهار سال 95 نسبت بودجه جاری دولت به درآمد نفتی 11/8 درصد بود.

اما این رقم در بهار امسال با رشد سه برابری به 34/4 درصد رسیده است که به معنای افزایش سه برابری نسبت بودجه جاری دولت به درآمد نفت است.

گفتنی است، هرچند منابع بودجه کشور از مالیات هم تامین می شود اما با توجه به ناچیز بودن بودجه عمرانی در طول چهار ماه نخست امسال (که ناشی از کم توجهی دولت به پروژه های عمرانی می باشد) حجم عمده بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود که درآمدهای نفتی و مالیاتی قسمت عمده آن را تامین می کنند.

افزایش نسبت بودجه جاری دولت به درآمد نفتی، که می تواند نشان دهنده وابستگی هزینه های دولت به درآمد نفتی باشد، خلاف اقتصاد مقاومتی است و با هر گونه کاهش قیمت نفت یا ایجاد مشکل در صادرات ایران، دولت در تامین هزینه های جاری خود به مشکل خواهد خورد.

نکته ای که این نگرانی را تشدید می کند این است که دولت در فصل بهار امسال پولی برای طرح های عمرانی اختصاص نداده است؛ که مشخصا به دلیل افزایش لجام گسیخته هزینه های جاری است. یعنی دولت هر چه درآمد از طریق اخذ مالیات و فروش نفت کسب کرده، صرف هزینه های جاری خود کرده است و دیگر پولی برای طرح های عمرانی باقی نمانده است.