آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۰
اقتصادی
۴

دبیر انجمن برنج: واردات بی رویه برنج در فصل برداشت ادامه دارد

دبیر انجمن برنج گفت: واردات بی رویه برنج، آن هم در فصل برداشت ادامه دارد و این مسئله موجب نابسامانی هایی در حوزه این محصول شده است.

جمیل علیزاده شایق در گفت وگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت تولید و واردات برنج اظهار کرد: اخیرا شاهد بروز نابسامانی هایی در حوزه برنج هستیم. بنا بود میزان تولید، نیاز و کسری برنج در کشور مشخص شود.

وی افزود: در این راستا با وزارت جهاد کشاورزی به جمع بندی رسیدیم که میزان تولید برنج بین دو میلیون و 200 هزار تا دو میلیون و 250 هزار تن و مقدار نیاز کشور به این محصول سه میلیون تن است بنابراین 800 هزار تن کسری داریم.

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود واردات برنج از اول مرداد تا آخر آبان ماه که فصل برداشت است ممنوع شده افزود: این تاریخ، بعدا به اول شهریور تا آخر آبان ماه تغییر کرد اما متاسفانه خیلی از واردکنندگان به این تاریخ هم پایبند نیستند و درحال حاضر شاهد واردات برنج، آن هم در فصل برداشت هستیم.

دبیر انجمن برنج به جلو انداختن تاریخ کشت برنج در کشور اشاره کرد و افزود: کشاورزان تاریخ کشت برنج را جلو می اندازند تا به کشت سوم برسند اما این اتفاق خوبی نیست و انجمن برنج کشور و موسسه تحقیقات برنج با کشت سه باره موافق نیستند چون ما با مشکل آب مواجه هستیم و تولید باید روال عادی خود را طی کند.

شایق از افزایش سطح زیرکشت برنج در استان های غیرشمالی خبر داد و اضافه کرد: در استان های گلستان، خوزستان و فارس سطح زیر کشت برنج نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.