آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۵
اقتصادی
۴

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: طرح حذف برچسب قیمت از روی کالاها هرج ومرج ایجاد می کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: طرح حذف برچسب قیمت از روی کالاها هرج ومرج ایجاد می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تصمیم دقیقه نودی وزیر سابق صنعت و معدن مبنی بر حذف قیمت از روی کالاها در روزهای پایانی حضور خود در وزارتخانه با واکنش های مختلفی مواجه شد. وزیر جدید صنعت نیز این طرح را به سبب بهره گیری حداکثری از نظر کارشناسان و مسئولان به تعویق انداخت.

درهمین حال، عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس گفت: برچسب قیمت بر روی کالا در شفافیت بازار تاثیرگذار است و حذف آن در خرده فروشی ها نه تنها شفافیتی ایجاد نمی کند بلکه در هرج ومرج بازار تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه امکان کشف قیمت عادلانه در خرده فروشی ها وجود ندارد ادامه داد: مصرف کنندگان نسبت به کیفیت و قیمت کالاها اطلاعات چندانی ندارند از کدام مغازه و فروشگاه مایحتاج خود را خریداری می کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: حذف برچسب گذاری قیمت اقلام اساسی و محصولات کشاورزی، سیاست درستی نیست و تنها برای صنعت خودرو و کالاهای انحصاری باید اجرا شود.

همچنین کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران درباره حذف برچسب قیمت روی کالاها گفت: براساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تفاوت قیمت کالا از کارخانه تا خرده فروشی بطور متوسط باید 15 درصد باشد، اما این تفاوت هم اکنون 40 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه برندهای بزرگ با استفاده از فناوری های نوین اقدام به عرضه کالا با قیمت کمتر از آنچه روی کالا درج شده می کنند، بنابراین با حذف برچسب گذاری اتفاق خاصی در بازار رخ نمی دهد.

گفتنی است، اگرچه برندهای بزرگ و فروشگاه های زنجیره ای که عمدتا دولتی هستند از حذف برچسب قیمت روی کالا متضرر نمی شوند و حتی منتفع می شوند اما کارخانه های کوچک و متوسط و سوپرمارکت های سطح شهر به دلیل از دست دادن قدرت رقابت، قطعا ضرر می کنند و این موجب افزایش بیکاری می شود. وزارت صنعت که در دولت یازدهم با حمایت همه جانبه از تاسیس فروشگاه های زنجیره ای، در انحصاری کردن خریدوفروش کالاهای اساسی، گام برداشته بود اکنون با طرح حذف برچسب قیمت، می خواهد گامی دیگر در حمایت از انحصار بردارد.