آرشیو دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۵
اقتصادی
۴

مدیر کل صید و صیادی سازمان شیلات: آلودگی آب های بوشهر و خوزستان برای ماهیان مسئله ساز شده است

مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات اعلام کرد یکسری ماهیان کف زی در استان های بوشهر و خوزستان از نظر ذخایر تحت فشار هستند که عواملی همچون صید غیرمجاز، آلودگی آب به دلیل ورود پساب های صنایع نفتی و پتروشیمی سبب این مسئله شده است.

مختار آخوندی در گفت وگو با فارس، به وضعیت صید در آبهای جنوبی کشور از جمله خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: 94 درصد از مجموع صید کشور یعنی رقمی حدود 600 هزار تن آبزی از آبهای جنوبی کشور صید می شود که 800 فروند ناوگان صید در فاصله 800 مایلی از ساحل کشورمان و در دریای عمان کار صید را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه 40 کشور دنیا از جمله ایران در آبهای اقیانوس هند امر بهره برداری و صید را انجام می دهند، افزود: ایران در حوزه بهره برداری و صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی رتبه دوم را دارد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخی از صیادان ادعا می کنند که به دلیل صید بی رویه از ذخایر خلیج فارس توسط کشتی های چینی، وضعیت ذخایر این حوزه مطلوب نیست، این موضوع را رد کرد و گفت: همین الان 11 هزار فروند شناور داریم که با پرچم ایران در سازمان بنادر ثبت شده است و حتی همان چینی هایی که عنوان می شود، 51 درصد سهم ایرانی و 49 درصد سهم چین دارند که با پرچم ایران فعالیت می کنند و وظیفه آنها صید فانوس ماهیان و ذخایر کمتر برداشت شده است که در عمق 200 متری آب صید می شوند.

آخوندی اضافه کرد: طبق برآوردها ما می توانیم سالانه 300 هزار تن فانوس ماهی برداشت کنیم که سال گذشته فقط 500 هزار تن صید کردیم، مضاف بر آنکه این گونه ماهی عمر کوتاه مدت دارد که اگر برداشت نشود از بین می رود.