آرشیو سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۰۸
صفحه آخر
۲۴
کتاب

نشست نقد و بررسی اثر جدید حسن لطفی برگزار شد

«با خیال ها و بی خیال ها» در حلقه فرهنگ دوستان قزوین

فاطمه شریف نژاد

«با خیال ها و بی خیال ها» بهانه بود تا هنرمندان رشته های مختلف هنری را دور هم جمع کند تا همگی به همت انجمن سینمای جوانان قزوین با همکاری موسسه فرهنگی هنری مانا، به بهانه نقد آخرین اثر حسن لطفی دیداری تازه کنند. البته این تمام قضیه نیست، ارتباط جامع لطفی با طیف متنوعی از هنرمندان دلیل این اتفاق بود.

اما جلسه با معرفی داستان ها توسط پروین ارسطو نویسنده پیشکسوت رسمیت یافت، ارسطو از نثر شیوا و شخصیت پردازی قدرتمند در داستان ها سخن گفت و در ادامه جای خود را به ندا خوئینی محقق فرهنگ و زبان های باستانی داد که ریشه های اسطوره ای را در چهار داستان لطفی بررسی کرد و استفاده از عناصر چهارگانه آب، خاک، آتش و باد را که دستمایه نوشتن نخستین داستان شده است، واکاوی نمود. نویسنده گاهی عناصر را با همان کارکرد کهن مورد استفاده قرار می دهد و گاهی از آنها آشنایی زدایی می کند. آنچه مشهود است استفاده آگاهانه از اسطوره ها در داستان های این نویسنده است.

تریبون نشست نقد و بررسی «با خیال ها و بی خیال ها» سپس به علی قانع رسید که نویسنده و مترجم پرکار قزوینی است. علی قانع به ادبیات جنگ در داستان های لطفی اشاره کرد و گفت: ادبیات جنگ در ایران تنوع زیادی ندارد و به همین خاطر مخاطبان آن می تواند بیش از این چیزی باشد که فعلا هست. اگر نگاه نو به این ادبیات صورت بگیرد، مانند جنگ های انفصال امریکا که هزاران برگ درمورد آن داستان وجود دارد می تواند، مخاطبان را جذب کند. در داستان هایی با موضوع جنگ در مجموعه با خیال ها و بی خیال ها با نگاهی تازه روبه رو هستیم که شخصیت های جدیدی را وارد ادبیات داستانی جنگ کرده است. مجموعه «با خیال ها و بی خیال ها» دومین مجموعه داستان مستقل حسن لطفی است که توسط نشر ثالث منتشر شد. حسن لطفی از جمله داستان نویسان پیشگام در تثبیت داستان نویسی مدرن در قزوین است که علاوه بر داستان نویس، فیلمساز و مدرس فیلمسازی نیز هست. از این نویسنده چندین اثر دیگر از جمله درس هایی برای فیلمنامه نویسی، قیس و لیلی، روایت دوم و... منتشر شده است.