آرشیو یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۸
فن آوری
۸
قاب فناوری

تنظیم زمان خواب کودک با ساعت هوشمند

علیرضا احمدی

گاهی اوقات مجبور کردن کودکان به خوابیدن در ساعتی مشخص، به یک چالش بزرگ برای والدین تبدیل می شود و از سوی دیگر زود بیدار شدن نیز دردسرهایی برای استراحت بزرگترها رقم می زند. شاید شما برای حل این مشکل راه های زیادی را امتحان کرده و به نتیجه نرسیده باشید اما فناوری راهکاری مناسب در این زمینه ارائه داده است. ساعت هوشمند ویژه کودک با نام Mella با ترکیبی از نور، آواز و حالات چهره می تواند به کودک آموزش دهد که تا چه زمانی باید در تختخواب بماند. این ساعت بامزه توسط یک استارتاپ از سن فرانسیسکو با نام Little Hippo طراحی شده است و در طول شب رنگ آن در 5 طیف تغییر می کند که هریک برای کودک پیامی مجزا و منحصربفرد دارد. همچنین برای آرامش کودک و آماده شدنش برای خواب، صداهایی مانند باران، اقیانوس و... پخش می شود به این ترتیب کودک خوابی آرام خواهد داشت.

البته تغییر حالات صورت ساعت هم در خواب وی بی تاثیر نیست چرا که بتدریج چشم های ساعت بسته می شود و همزمان کودک نیز به خواب می رود، اما این ساعت برای بیدار شدن کودک چه برنامه ای دارد؟ والدین می توانند ساعت را به گونه ای تنظیم کنند که از نیم ساعت قبل از زمانی که می خواهند کودک بیدار شود، یک موسیقی آرام پخش می شود و چشم های ساعت نیز از حالت خواب خارج شده و کاملا باز می شود. در چنین شرایطی رنگ چراغ ال ای دی نیز بتدریج تغییر کرده و از طیف زرد تا سبز تغییر می کند. رنگ زرد نشان می دهد که زمان بازی و بیدار شدن نزدیک است و کودک با دیدن چراغ سبز ساعت درمی یابد که زمان خارج شدنش از تختخواب فرارسیده است.

به این ترتیب پس از مدتی، کودک یاد می گیرد که حتی اگر زودتر هم از خواب بیدار شود، تا زمان دیدن نور سبز نباید از تخت خود بیرون بیاید. این ساعت هم اکنون در سایت کیک استارتر با بهای 39 دلار به فروش می رسد و اگر همه چیز بخوبی پیش برود این محصول در ژانویه 2018 با قیمتی بالاتر راهی بازار خواهد شد.