آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۹
ایران زمین
۱۹

باران، وزش باد و کاهش نسبی دما در استان های شمالی

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: با ورود جریانات خنک شمالی و موج بارشی از اواخر وقت امروز (دوشنبه) به کشور، شاهد بارش باران، وزش باد و کاهش نسبی دمای هوا در سواحل دریای خزر و استان های شمالی خواهیم بود. به گزارش این سازمان، امروز و فردا (دوشنبه و سه شنبه) استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی و دامنه های جنوبی البرز با ناپایداری های جوی مواجه خواهند شد.

آسمان تهران امروز بارانی می شود

همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران هم پیش بینی کرد، آسمان این استان از اوایل وقت امشب بتدریج ابری و بارانی خواهد شد. براساس این گزارش، کمینه و بیشینه دمای هوای تهران امروز 12 و 25 درجه پیش بینی شده است.

سرما و باران پاییزی کردستان را فرا می گیرد

درهمین حال، «محمد طالب حیدری»، مدیرکل هواشناسی کردستان از وقوع سرما و باران پاییزی در هفته جاری و هفته آینده در این استان خبر داد و گفت: در منطقه ما پاییز نجومی با تغییر زاویه تابش خورشید عملا از روز اول مهر از راه می رسد و تراز گرمای زمین بتدریج به صورت غلبه میزان گرمای خروجی بر میزان گرمای ورودی دگرگون می شود که این وضعیت در دمای هوا مشهود می ‎شود. اما یخبندان و سرمای پاییزی عملا از آبان ماه شروع می شود و در بیشتر از 50 درصد موارد در 10 روز نخست آبان مردم شاهد یک بارش پاییزی خواهند بود؛ هرچند در برخی از سال ها مانند پاییز سال گذشته این انتظار اقلیمی محقق نمی شود. حیدری تصریح کرد: طی هفته جاری توده هوای موجود با یک هوای سرد شمالی جابه جا می شود و در روزهای پایانی هفته، هوای نسبتا سردی در منطقه مستقر خواهد شد. این تغییر در توده هوای فعلی شرایط مناسبی برای بارش را طی هفته آینده فراهم می کند، البته میزان بارندگی در نوبت اول طبیعتا محدود خواهد بود اما به احتمال زیاد بارش پاییزه طی هفته بعد اتفاق خواهد افتاد.