آرشیو سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۸
اقتصاد
۴

کاهش نرخ بیکاری نشان دهنده موفقیت دولت است

سخنگوی دولت اعلام کرد: کاهش نرخ بیکاری تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته حاکی از تاثیرگذاری اقدامات دولت است.

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما به 12 برنامه، 56 طرح و 200 پروژه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: با توجه به گذشت نیمی از سال، اکنون جلسات ستاد، مربوط به گزارش گیری از عملکرد تک تک دستگاه ها درخصوص ماموریت های سپرده شده است.

وی دستور جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را مربوط به عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص چگونگی ایجاد 955 هزار فرصت شغلی خواند و تصریح کرد: در این راستا وزارت کار باید مقدمات لازم را برای ایجاد این میزان فرصت شغلی فراهم کند. به علاوه آن که طرح بزرگ اشتغال فراگیر و همچنین طرح مجلس شورای اسلامی برای برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران درخصوص وضع کار در تابستان سال 96 نسبت به تابستان سال 95 گفت: خوشبختانه طبق آنچه آمارها نشان می دهد، اقداماتی که طی سال گذشته نظام بانکی برای اعطای 17 هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی بخش خصوصی انجام داده و همچنین پرداخت 42 هزار میلیارد تومان ازجانب دولت برای طرح های عمرانی که به کاهش نرخ بیکاری نسبت به تابستان سال گذشته منجر شده است، نشان دهنده تاثیرگذاری این سرمایه گذاری هاست.

سخنگوی دولت یادآور شد: کار بسیار بزرگی در دستور داریم، در بهار امسال حدود 920 هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار شدند که توانستیم برای این افراد 703هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و در نهایت 213 هزار نفر نیز شغل نیافتند.

وی افزود: هر چند حجم ایجاد اشتغال دولت نسبت به برنامه های گذشته بسیار بالاست، اما تعداد ورودی های نیرو به بازار کار نسبت به گذشته با سرعت چشمگیری افزایش یافته است.

نوبخت گفت: این آمارها حاکی از آن است که هر چند ما نسبت به گذشته دوبرابر فرصت شغلی ایجاد کردیم اما هنوز هم جمعیت بیکار ما همچنان در حال افزایش است. بنابراین ما باید برای تقلیل نرخ بیکاری نه تنها برای کسانی که وارد بازار کار می شوند شغل ایجاد کنیم بلکه برای کسانی که از پیش بیکار مانده اند نیز فرصت شغلی فراهم کنیم.