آرشیو سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۸
اقتصاد
۴

در تحقق سیاست های تجاری اقتصاد مقاومتی اصلا موفق نبوده ایم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: در تحقق سیاست های تجاری اقتصادمقاومتی اصلا موفق نبوده ایم و باید دولت به کمک مجلس شورای اسلامی در این زمینه تلاش بیشتری کند.

دکتر محمدجواد ایروانی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزود: در برخی دستگاه ها و بخش ها اتفاقات خوبی افتاد و از جمله بخش کشاورزی رشد خوبی داشته و حرکت های مثبتی شکل گرفته که می تواند عامل خوبی برای رشد اقتصادی و افزایش تولید و تحولات فناورانه و صادرات باشد، با وجود این، این بخش هم راهی طولانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در پیش دارد.

وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی افزود: در سیاست های تجاری اصلا موفق نبودیم و هنوز سیاست های ما واردات محور است و تولید و درون زایی اقتصاد را وجهه همت خود قرار نداده ایم.

وی با اشاره به این که در چند بند سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی به موضوع صادرات و افزایش آن تاکید شده، گفت: هنوز نظام تعرفه ای و سیاست های تجاری ما انگیزه های سرمایه گذاری را کم می کند و تولیدکننده دلگرم نمی شود و در سیستم نظام پولی و اعتبارات بانکی، سیاست ها تولید محور نشده است.

وی افزود: تسهیلات نظام بانکی نیز که باید غالب آن به بخش تولید سوق یابد هنوز به سمت و سوی اقتصادمقاومتی نرفته است، در حالی که بند 9 سیاست های اقتصاد مقاومتی ناظر بر تغییر این سیاست هاست و به نظر می رسد بانک ها باید در این مسیر اصلاح رویه داشته باشند.

وی افزود: در حوزه ارزی نیز باید دولت و مجلس مراقبت کنند تعهدات ارزی و جذب فاینانس ها صرفا معطوف به جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی نباشد و فاینانس هایی که الزاما انتقال فناوری یا سهمیه بازار صادراتی همراه آن نیست کمتر شود.