آرشیو شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۷
اقتصادی
۴

یک فعال کارگری: بدهی جاری دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی شود

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری درخصوص بدهی های سازمان تامین اجتماعی گفت: قطعا دولت بدهی جاری خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی کند.

سید علیرضا حیدری، در گفت وگو با فارس، از پیش بینی افزایش مطالبات سازمان تامین اجتماعی به بیش از 155 هزار میلیارد تومان تا پایان سال 96، خبر داد و اظهار داشت: رقم مطالبات هم اکنون بیش از 130 هزار میلیارد تومان است که تا پایان سال افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که علل افزایش مطالبات سازمان تامین اجتماعی چیست، بیان کرد: علت آن، به روز شدن مطالبات سازمان تامین اجتماعی با نرخ 20 درصد اوراق مشارکت است که با افزودن 26 هزار میلیارد تومان به رقم فعلی، یعنی 130 هزار میلیارد تومان ایجاد می شود.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری ادامه داد: اگر مطالبه دیگری در سال جاری به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شود، رقم به بیش از 155 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و مطالبات بسیار بیش از این ها خواهد بود.حیدری افزود: قطعا دولت بدهی جاری خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی کند و می توان پیش بینی کرد که مطالبات سازمان رقمی بیش از پیش بینی باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نسبت بیمه شدگان به مستمری بگیران گفت: سالانه 10 درصد مستمری بگیران اضافه می شود که تعداد آن بالغ بر 300 هزار نفر است، بنابراین سازمان تامین اجتماعی در مرز بحران قرار داشته و برای عبور از آن باید سالانه یک میلیون و 500 هزار بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی اضافه شود و حق بیمه پرداخت کنند.

حیدری در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان سودآوری شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و بزرگ ترین هلدینگ اقتصادی کشور) بیان کرد: میزان سودآوری شستا پایین است و قابلیت ندارد که سهم خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.وی افزود: شستا با توجه به سودآوری پایین یکی از علت های موجود در مشکلات سازمان تامین اجتماعی است و از طرف دیگر مقداری هم به عدم ایفای تعهدات دولت برمی گردد که به شکل تجمعی در حال افزایش است.