آرشیو شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۷
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز: توان تولید 400 میلیون جفت کفش در کشور وجود دارد

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز با تاکید بر اینکه در کشور زمینه تولید 400 میلیون جفت کفش وجود دارد، گفت: با توجه به مصرف 250 میلیونی ایران نیازی به واردات کفش نداریم.

رسول شجری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون سالانه حدود 500 میلیون دلار کفش قاچاق وارد کشور می شود که این کالاها از کشورهای مختلفی از چین گرفته تا ایتالیا به بازار ما راه پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه در مقابل این حجم واردات قاچاق، صادرات ایران در حوزه کفش تنها به 120 میلیون دلار به کشورهای همسایه محدود می شود، گفت: اکنون در بازارهای داخلی حدود 75 تا 80 درصد انواع پاپوش ها در داخل کشور تولید شده و ما سهمی بالا از بازار را در دست داریم اما با این حال ظرفیت های تولیدی ما به شکل 50 درصدی در حال حرکت هستند و اگر ساماندهی های لازم صورت بگیرد، امکان افزایش حجم صادرات نیز مهیا خواهد بود.

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز با بیان اینکه لازم است در کشور تولید به عنوان دغدغه ای جدی محسوب شود، افزود: اکنون در حوزه های دارایی، قانون کار، بیمه، شهرداری، قیمت حامل های انرژی، عدم ساماندهی کارخانه ها، عدم کنترل و نظارت کارخانه های تولید مواد اولیه مشکلات متعددی بر سر راه تولیدکننده قرار دارد که سختی های بسیاری ایجاد کرده و موجب می شود چرخه تولید ما به کندی حرکت کرده و قیمت آن افزایش پیدا کند.

شجری عنوان کرد: صنعت کفش در تمام دنیا، صنعتی اشتغال زا محسوب می شود که کشورهای مختلفی مانند چین، آمریکا، هند و بسیاری کشورهای دیگر که جمعیت مناسبی دارند، به آن توجه ویژه دارند. در کشور ما نیز اشتغالزایی این بخش رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد اما به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات موجود در زمینه تولید، این امکان وجود ندارد که در این عرصه با تمام ظرفیت به فعالیت بپردازیم. اگر دولت به حمایت های لازم از این بخش بپردازد، این امکان وجود دارد که اشتغال در این بخش دو برابر شود.