آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۵۸
صفحه آخر
۱۶
شلیک از فاصله نزدیک

لزوم مدیران چند ساحتی

سید عبدالجواد موسوی

ظاهرا باید یک بار دیگر در برخی از الفاظ تامل و تفکر کنیم. پوپولیست در نظر ما مردی بود که رفتارهای به ظاهر مردمی داشت اما آن رفتارها در دراز مدت علیه همان مردم عمل می کرد. جامعه سر خورده و خسته از رفتارهای پوپولیستی این بار به مردی رای داد که درست نقطه مقابل پوپولیسم قرار داشت. مردی که علی الظاهر به توده های مردم خیلی نزدیک نمی شد و ترجیح می داد به جای دم خور بودن با مردمان کوچه و بازار و وقت صرف کردن پای درد دل آنها با تکنوکرات ها بنشیند و معضلات مردم را نه به صورت ظاهری که بنیادین و ریشه ای حل کند.

کسانی که این مرد را در کابینه اش همراهی می کردند علی الاغلب به شیوه و منش همان مرد رفتار می کردند. صورت غالب مردم هم که از رفتارهای پوپولیستی معجزه هزاره سوم خیری ندیده بودند در ابتدا از رفتارهای دیپلماتیک و متشخصانه و مبادی آداب مرد تازه وارد استقبال کردند اما آیا این رفتار به تعبیری جنتلمنانه همیشه و همه جا جواب می دهد؟

اشتباه نکنید، من نمی خواهم بگویم رفتارهای معجزه هزاره سوم رفتاری است متناسب با شان و شعور مردم، بلکه می خواهم بگویم دولتمردان لزوما نباید موجوداتی تک ساحتی باشند. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

سیاستمدار و نماینده مردم باید هم بتواند در میادین دیپلماسی و بین المللی حافظ آبرو و شان و شوکت یک ملت باشد و هم بتواند در مواقع مصیبت و سختی همدلانه و برادرانه مرهمی بر زخم های آنان بگذارد. من هم دست مدیری را که بتواند پشت درهای بسته و به دور از چشم رسانه ها و خلق خدا برای این مردم سقف و سرپناه تدارک ببیند، می بوسم، اما آدمیزاد فقط سقف و سرپناه نیست. آدمیزاد از گوشت و خون و عصب ساخته شده. از عاطفه و احساس و عقل. همان قدر که نیاز به سقف و سرپناه دارد نیاز به همدلی و مرهم هم دارد. او باید در مواقع مصیبت احساس کند تنها نیست.

احساس کند مردمانی که با رای او بر اریکه قدرت تکیه زده اند او را فراموش نکرده اند.