آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۵۹
سه شنبه بازار کتاب
۱۲

تازه های نشر

آیناز محمدی
تجلی تاریخ ایران

«تجلی تاریخ ایران» مجموعه مقاله های تاریخی و جغرافیایی به قلم عبدالرفیع حقیقت (رفیع) است که چاپ دوم آن از سوی انتشارات کومش منتشر شد. کتاب مذکور مجموعه 47مقاله تحقیقی نویسنده است که از اواسط دهه چهل در نشریاتی چون ارمغان، یغما، وحید، دانشمند و... چاپ شده بودند. مقالات این کتاب بسیار متنوع و گاه ناهمگون و نامتجانس به نظر می رسند، از تصویری که نویسنده از یورش وحشتزای مغول به ایران می دهد تا سرنوشت عجیب آخرین پادشاه سلجوقی، در کنار مقاله ای درباره سلمان فارسی و بایزید بسطامی به عنوان نخستین عارف اشراقی ایران، با مطلبی در مورد علامه محمداقبال لاهوری، ابوریحان بیرونی و جنبش روستاییان هزار جریب مازندران در قرن هشتم همه را می توان کنار هم در این کتاب خواند. واقعیت این است که این کتاب برای کسانی که علاقه دارند گوشه هایی از تاریخ ایران، یا شناختی از برخی شخصیت ها پیدا کنند مناسب است.

شاردن و ایران

«شاردن و ایران» زندگینامه ژان شاردن (1643-1713 میلادی) ایران شناس و نویسنده جهانگرد فرانسوی است که به قلم دیرک وان در کرویس، استاد دانشگاه های بلژیک، با ترجمه دکتر حمزه اخوان تقوی نخستین بار در سال 1380 از سوی نشر فرزان روز منتشر شد و حالا به چاپ سوم رسید. نزدیک به سیصد و پنجاه سال پیش ژان شاردن به سودای دیدار از سرزمین هزار و یک شب و در اندیشه زر اندوزی و سوداگری با اسب و کجاوه و سرانجام کشتی خود را به اصفهان رساند و نخستین کتاب خود را به نام تاجگذاری سلیمان نوشت و در پاریس منتشر کرد و پس از نزدیک به یک دهه اقامت در ایران زبان فارسی آموخت و کتاب 10 جلدی پرارزشی برای شناساندن ایران و ایرانیان به جهان نوشت که منبع معتبر نویسندگان و اندیشمندان نامداری چون روسو، ولتر و مونتسکیو شد. این سفرنامه در دهه 30 با ترجمه محمد عباسی و در دهه هفتاد با ترجمه مجدد اقبال یغمایی منتشر شد و شاردن به عنوان ایران شناسی برجسته به جامعه ایران معرفی شد. زندگینامه این ایران شناس به جای اینکه به قلم ما ایرانیان نوشته شود، یک نویسنده و محقق بلژیکی به یاری ما آمد و زندگینامه مستند و دقیق او را تدوین و منتشر کرد و این کتاب ضمن آشنایی با ژان شاردن، تحلیلی از اوضاع ایران در قرن هفدهم میلادی به دست می دهد.

فقط استدلال

«فقط استدلال: مهم ترین 100 استدلال فلسفه غرب» نام کتابی است به قلم گروهی از اندیشمندان و صاحب نظران که به اهتمام و ویرایش مایکل بروس و استیون باربن فراهم آمده و میثم محمدامینی آن را به فارسی برگرداند و نشر نو منتشر کرد. کسانی که می خواهند شناختی مفید و مختصر از فلسفه غرب پیدا کنند، هیچ منبع و ماخذی وجود ندارد که به عنوان راهنمای مطالعه آثار فلسفی به کمک علاقه مندان بیاید. اما کتاب «فقط استدلال» نوعی دایرةالمعارف فلسفی است. دایرةالمعارفی با 100 مدخل برای معرفی مهم ترین استدلال های فلسفه غرب. هر یک از این صد فصل (100 مدخل) کتاب محتوا و موضوع مستقل دارند که به بیان فرض و نتیجه و گام ها و همین طور قواعد منطقی به کارگرفته شده در استدلال ها می پردازند. کتاب به شش بخش تقسیم شده است: فلسفه دین، متافیزیک، معرفت شناسی، اخلاق، فلسفه ذهن، علم و زبان؛ گرد آورندگان کتاب می گویند بسیاری استدلال های مهم تر هم هست که اصلا در این کتاب نیامده است و امیدواریم بتوانیم در مجلدات بعدی به آنها بپردازیم.

رویا و تاریخ

«رویا و تاریخ: امریکا در دو قرن» نام کتابی است از کلود ژولین، سردبیر لوموند دیپلماتیک، که با برگردان مرتضی کلانتریان انتشارات آگاه نخستین بار در سال 1357 آن را منتشر کرده بود و حالا چاپ سوم آن را به بازار عرضه کرد. نویسنده، این کتاب را به مناسبت دویستمین سالگرد اعلامیه استقلال امریکا منتشر کرده است و در مقدمه کتاب آورده است، «اگر رویای امریکایی را در مقابل دویست سال تاریخ امریکا قرار ندهیم، یک ارزیابی صحیح از این رویا در جامعه فعلی امریکا امکانپذیر نخواهد بود. این رویارویی تاریخ و رویا، از چهار زاویه مهم و اساسی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت: 1- جدال بین رویای دموکراتیک و میل ایجاد یک سرمایه داری مقتدر.2- جدال بین حق آزاد زیستن و میل به کرسی نشاندن دولتی که بتواند حکومت نظم و قانون را حکمفرما کند. 3 - جدال بین برابری افراد و جنبه های مختلف نژادپرستی. 4 - جدال بین رویای جهانی مذکور در اعلامیه استقلال و حفظ منافع اقتصادی ملی.

سردی و شقاوت

«ارائه زاخر- مازخ: سردی و شقاوت» نام کتابی است از ژیل دلوز با ترجمه پویا غلامی که از سوی نشر بان منتشر شد. ژیل دلوز در این کتاب طی یازده فصل آنچه را که تاکنون با نام ساد و مازوخیسم تحت عنوان یک اختلال مورد بررسی قرار گرفته، به چالش می کشد و سادیسم و مازوخیسم را در مقام دو موجودیت بالینی مجزا که هر یک در منظومه مفهومی ویژه خود نقش بازی می کند و اثرگذار است، مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهد. او در این اثر که نقطه عطفی در پروژه انتقادی و بالینی اوست، توامان با نقد و استفاده از انگاره های روان کاوانه، عملکرد مفاهیم را از آثار و زندگی مازخ استخراج می کند و با متمایز کردن آنها از عناصر منظومه مارکی دوساد، سرنوشت «میراث قابیل» مازخ را از بارسنگین یک بیماری روان رنجورانه رها می کند. مترجم کتاب می نویسد: مطالعه دقیق این اثر دلوز درباره کار و زندگی زاخر- مازخ به عنوان یک عارضه شناس یا یکی از پزشکان کمتر شناخته شده فرهنگ، برای باز اندیشی در روان جغرافیایی فارسی زبان نه تنها یک ضرورت است که حتی به لحاظ شرایط سرتاسری بحران اقتصادی و فرهنگی و کمبودهای مطالعات موثق نظری یا حتی انسان شناختی، شایسته تر آن بود که بسی پیش از این ها به چنین مطالعاتی توجه می شد.

راهنمای دیکتاتور بلندپرواز

«چگونه بر جهان حکومت کنیم؟» یا راهنمای دیکتاتور بلندپرواز نام کتابی است از آندره دگیلوم با ترجمه حسین یعقوبی که از سوی انتشارات مروارید منتشر شد. این کتاب که با رویکرد طنز نوشته شده با جمله ای از ماکیاولی آغاز می شود و این گونه ادامه پیدا می کند: قدرت در جهان امروز در ذهن افراد لیبرال و طرفداران شفافیت سیاسی تصویری منفی دارد. بعضی ها می گویند قدرت باید تقسیم شود، می گویند قدرت زیاد در دست یک نفر چیز بدی است. قدرت شخصیت افراد را به شکل نامطلوبی تغییر می دهد و قدرت اخ است و چنین است و چنان اما... این کتاب بیشتر درباره حکومت بر دنیای تان است. گستره این دنیا می تواند از شرکتی که در آن کار می کنید باشد تا کشوری که در آن سکونت دارید تا حکومت بر کل جهان. در بخشی از کتاب آمده: چگونه بر جهان حکومت کنیم؟ کتابی است برای پرورش و رشد دیکتاتور درون شما. آن را خوب و بادقت بخوانید. خدا را چه دیدید شاید شما هم آدم دم کلفتی شدید. برای سواری و بیگاری کشیدن از مردم همیشه محتاج استفاده از زور نیستید...