آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۵۹
فن آوری
۸
قاب فناوری

چین میزبان چهارمین کنفرانس جهانی اینترنت

میترا جلیلی

چین که به نظارت شدید بر اینترنت و فیلتر بسیاری از سایت ها و شبکه های اجتماعی جهانی معروف است، باز هم میزبانی یک کنفرانس اینترنت جهانی را به عهده گرفته است.

«شی چین پینگ» رئیس جمهوری چین با وجود همه فیلترها و قوانین سختگیرانه این کشور در چهارمین کنفرانس جهانی اینترنت گفت: چین قصد ندارد درهایش را به روی اینترنت جهانی ببندد ولی به هرحال موضوع مهم این است که حاکمیت سایبری در چشم انداز توسعه اینترنت، نقش کلیدی دارد و چین باید سهم عمده ای در این زمینه داشته باشد.

در پیام رئیس جمهوری چین که توسط «هوانگ کومینگ» رئیس بخش تبلیغاتی حزب کمونیست چین خوانده شد، آمده است: توسعه فضای سایبری چین به مرحله سریعی وارد شده است و چین درهای خود را به روی این فناوری، بیش از پیش باز خواهد کرد.

گفتنی است که حاکمیت سایبری از نگاه وی به معنای ممانعت از دخالت هر کشور یا نیروی خارجی در موضوع اینترنت و ارتباطات این کشور است. چین پیش از این قوانین سختگیرانه ای برای فعالیت شرکت های خارجی در این کشور یا استفاده کاربران چینی از شبکه های اجتماعی مختلف اعمال کرده بود. به عنوان مثال توئیتر، فیس بوک و گوگل در این کشور فیلتر هستند و در ماه ژوئن نیز یک قانون ملی امنیت سایبری در چین به تصویب رسید که شرکت های خارجی باید اطلاعات خود را در داخل چین ذخیره کرده و اجازه دهند که این داده ها مورد نظارت چین قرار بگیرد. جالب اینجاست که با وجود فیلتر بودن این وب سایت ها و شبکه های اجتماعی، برخی از مدیران این پلتفرم های مطرح جهان برای نخستین بار در این کنفرانس شرکت کردند. علی بابا، Tencent و بایدو نیز بخشی دیگر از کمپانی های بزرگی بودند که به این رویداد دعوت شده و درآن حضوری فعال داشتند.

گفتنی است چهارمین کنفرانس جهانی اینترنت که از یکشنبه (12 آذر) در شهر ووژن (Wuzhen)واقع در استان ژجیانگ (Zhejiang) چین برگزار شده است، امروز به کار خود پایان می دهد.