آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۸۹
ایران ورزشی: منهای فوتبال
۱۰

جودو؛ راضی از ایپون

آخرین مسابقات گرند اسلم جودو در ژاپن برگزار شد و تیم سه نفره ایران در غیاب سعید ملایی مدال نگرفت تا نگرانی برای آینده جودو بیشتر شود. شاید در چنین رقابت هایی توقع کسب مدال از سوی جودوکاران دور از انصاف بود، اما حداقل کسب چند پیروزی و ماندن در جدول را باید برای ملی پوشان متصور بود که متاسفانه چنین نشد.

جدول مسابقات می گوید، با احتساب پیروزی بریمانلو در وزن 73- کیلوگرم که چهار دقیقه به طول انجامید، سه جودوکار دیگر با هم بیشتر از 9 دقیقه روی تاتامی توکیو دوام نیاوردند و مقابل حریفان خود حذف شدند. پرسشی که مطرح است، این که جودوکاری که در کمتر از 90 ثانیه ایپون شده، چه پیشرفتی داشته است؟

جودوکاران ایران در یک سال اخیر، بیشترین حضور را در تورنمنت های معتبر داشتند که تنها دستاورد آنها شکست بود. جودو مسیری را طی می کند که هیچ نشانی از پیشرفت و آینده روشن در آن دیده نمی شود.

محمد درخشان، رئیس فدراسیون جودو که 13 ماه پیش از حضور مربی خارجی صحبت کرده بود، هنوز موفق نشده یک مربی تراز اول به تیم ملی بیاورد.

در شرایطی که مسئولان فدراسیون قول دو مدال در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا را مطرح می کنند، باید برای این مدال ها به درخشش سعید ملایی و جواد محجوب دل بست، زیرا با وجود اعزام های متعدد جودوکاران، چهره دیگری که بتواند امیدها را پررنگ کند دیده نمی شود. جودوی ایران برای موفقیت ظرفیت خوبی دارد، اما روند فنی و تصمیم سازی غلط در راس تیم های ملی و فدراسیون این توانمندی ها را از مسیر خود خارج کرده است. جودو همچنان می بازد و ایپون می شود، اما مربیان تیم ملی و مسئولان فدراسیون در مصاحبه های خود از این روند ابراز رضایت می کنند.