آرشیو یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۹۴
ورزشی
۹

رد پای ژن خوب این بار در پرسپولیس!

سرویس ورزشی- سرتن چوک مربی تیم فوتبال پرسپولیس از کادر فنی این تیم جدا شد و طی روزهای آینده برای ادامه فعالیت مربیگری به کرواسی بازخواهد گشت. چوک قرار است پس از بازگشت به کرواسی به عنوان مدیر تیم های ملی این کشور در رده پایه فعالیت کند.

پس از جدایی چوک، از باشگاه پرسپولیس خبر رسید که زلاتکو ایوانکوویچ برادر برانکو سرمربی این تیم به عنوان مربی پرسپولیس انتخاب می شود.

زلاتکو در لیگ پنجم سرمربی برق شیراز بود و کارنامه بسیار بدی از خود به جای گذاشت و برق شیراز اولین و آخرین تجربه سرمربی گری او در سطح اول فوتبال یک کشور شد. زلاتکو به غیر از این تجربه در چند تیم درجه چندم هم دستیار بوده و هیچ گاه در سطح اول فوتبال حضور نداشته است. در همان مقطع هم که زلاتکو سرمربی برق شد بر اساس سفارش برادرش بود که آن زمان هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده داشت.

بررسی کارنامه فنی زلاتکو نشان می دهد که وی از شایستگی فنی برای رسیدن به نیمکت پرسپولیس بهره مند نیست و اگر امروز مربی پرسپولیس شده تنها و تنها به دلیل حضور برادرش در این تیم است، وگرنه اگر برانکو نبود او از یک کیلومتری باشگاه بزرگی چون پرسپولیس نیز نمی توانست رد شود!

بدون تردید در این گزینش به تنها چیزی که توجه نشده، شایسته سالاری است و روابط جای ضوابط را گرفته است. بهتر است مدیران پرسپولیس خیلی شفاف بگویند که اگر پای تمدید قرارداد با برانکو در میان نبود، حاضر می شدند چنین باجی را به سرمربی تیمشان بدهند؟!

البته ماجرای فامیل و فامیل بازی یا همان ژن خوب در فوتبال ایران تنها مختص به پرسپولیس نیست. در استقلال، وینفرد شفر سرمربی آلمانی این تیم پسرش را به عنوان آنالیزور انتخاب کرده، تونی اولیویرا در زمان حضورش در تراکتورسازی، آقازاده اش را آنالیزور کرد و وینگو بگوویچ هم در یک مقطع از پسرش در کادر فنی خود استفاده کرد.

تمام این انتخاب ها نشان دهنده پائین بودن سطح مدیریت در فوتبال ماست و گرنه مدیری که کارش را بلد و به اصولش پایبند باشد، چرا باید با درخواست غیرمعقول سرمربی تیمش موافقت کند؟!