آرشیو یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۹۴
اقتصادی
۴

به دلیل ضعف نظارت رخ می دهد: اختلاف 5 هزار تومانی هر کیلوگرم برنج از مزرعه تا مغازه

نایب رئیس انجمن برنج گفت: قیمت برنج باکیفیت ایرانی در شمال 11 هزار تومان است که به دلیل فقدان نظارت در تهران 16 هزار تومان به فروش می رسد.

علی اکبریان در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن انتقاد از نظارت ضعیف دستگاه های مربوطه مبنی بر کنترل بازار برنج بیان کرد: در شرایط کنونی قیمت برنج با کیفیت ایرانی در شمال 11 هزار تومان است که به سبب سودجویی مغازه داران مبنی بر فقدان نظارت و کنترل بر بازار با قیمت 16 هزار تومان در تهران به فروش می رسد که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

وی قیمت هر کیلو برنج شیرودی را 5700 تا شش هزار و ندا را کمتر از پنج هزار تومان اعلام کرد و افزود: دولت با اتخاذ تدابیر مناسب همانند خرید توافقی برنج می تواند علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان داخل از واردات محصول نیز جلوگیری کند. برنج کاران در میان جامعه کشاورزی مظلوم ترین قشر هستند، چراکه علی رغم زحمات فراوان تولید کمترین حمایت از آنها صورت نمی گیرد.

نایب رئیس انجمن برنج با اشاره به اینکه افزایش قیمت برنج خارجی ارتباطی به برنج داخلی ندارد ادامه دارد: قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال هیچگونه نوسان قیمتی نداشته است، از این رو جای هیچگونه نگرانی مبنی بر افزایش قیمت برنج ایرانی نیست.

اکبریان افزود: با توجه به افزایش واردات برنج در سال های اخیر مقداری از آن در انبارها باقی مانده که دولت با اتخاذ تدابیر مناسب باید نسبت به خروج آن اقدام کند، چراکه این امر تاثیر بسزایی در جلوگیری از افزایش بی رویه واردات برنج خارجی دارد.

اکبریان با اشاره به اینکه امسال حدود دومیلیون و 400 هزار تن برنج در داخل تولید شد، گفت: براساس برآوردهای اخیر مصرف سرانه برنج 36 تا 37 کیلو بوده که با احتساب ذخایر استراتژیک و تولید داخل حداکثر 800 تا یک میلیون تن برنج باید وارد شود.