آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۰۲
صفحه آخر
۱۲

پس از تهدید ترامپ به قطع کمک های مالی، گواتمالا با آمریکا در انتقال سفارت به قدس همراه شد!

پس از تهدیدات آمریکا نسبت به مخالفت کشورها با طرح انتقال سفارت این کشور به قدس، گواتمالا اعلام کرد قصد دارد سفارتش را از تل آویو به قدس منتقل کند چرا که معتقد است، قدس پایتخت رژیم صهیونیستی است!

چند روز پس از تهدیدات آمریکا نسبت به مخالفت کشورها با طرح انتقال سفارت به قدس خبر رسیده که«جیمی مورالس»، رئیس جمهور گواتمالا با انتشار مطلبی در فیسبوک اعلام کرده بعد از گفت وگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه اش دستور داده سفارت این کشور را منتقل کنند.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا چندی قبل به طور یکجانبه قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و گفت که قصد دارد سفارت آمریکا را به این شهر منتقل کند. گواتمالا با اعلام این تصمیم اولین کشوری خواهد بود که علیرغم مخالفت های جهانی با تصمیم ترامپ، از آن پیروی می کند.

روز پنجشنبه 128 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل با حمایت از تصویب یک قطعنامه غیرالزام آور مخالفت خود را با تصمیم ترامپ اعلام کردند اقدامی که به شدت آمریکا را منزوی و صد البته خشمگین کرد. گواتمالا و همسایه اش هندوراس جزو کشورهای معدودی هستند که آمریکا و رژیم صهیونیستی را احتمالا به خاطر ترس از تهدیدات یا تطمیع در رای مخالف به آن قطعنامه همراهی کردند.آمریکا به گواتمالا و هندوراس کمک های مالی می رساند و ترامپ کشورهایی که از قطعنامه یاد شده حمایت کنند را به قطع کمک های مالی تهدید کرده بود! گواتمالا کشوری است در آمریکای مرکزی که در سال 1954 کودتایی بر مبنای یک عملیات سری توسط سازمان سیا 1954 در این کشور انجام شد و طی آن دولت «خاکوبو آربنز» که در یک انتخابات دموکراتیک توسط مردم گواتمالا انتخاب شده بود، سرنگون گردید. با سرنگونی دولت گواتمالا توسط آمریکا، دوره انقلاب گواتمالا پایان یافت و عملا این کشور تحت تسلط آمریکا قرار گرفت.