آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۰۲
صفحه آخر
۱۲

دانشمند آمریکایی نتایج تحقیقاتش را فاش کرد: آزمایش های اتمی آمریکا جان 690 هزار آمریکایی را گرفته است

یک دانشمند آمریکایی می گوید پس از سال ها تحقیقات، متوجه شده که آمار قربانیان آمریکایی آزمایش های اتمی این کشور، حداقل هفت برابر بیشتر از آمار اعلام شده و رسمی واشنگتن است و آمار صحیح قربانیان، چیزی بین 340 هزار تا 690 هزار نفر است.

«کیث میرز» محقق دانشگاه «آریزونا» پیامدهای آزمایشات هسته ای آمریکا به ویژه در دهه 1950 میلادی را برملا و اعلام کرده که این «آزمایشات بی پروا»، باعث شده که تشعشعات هسته ای از طریق شیر خوراکی، وارد زنجیره غذایی مردم شود. این محقق سپس برآوردهای خود را درباره میزان آلودگی شیر محلی (نوادا) فاش کرده است.

«میرز» می گوید متوجه شده که از سال 1951 تا سال 1973، ایزوتوپ های آزمایش ها، مرگ بین 395 هزار تا 695 هزار نفر را باعث شده و البته، اثرات این ایزوتوپ ها فقط به مناطق اطراف مکان آزمایش (صحرای نوادا) محدود نبوده، بلکه به کل کشور آمریکا گسترش یافته است.

«میرز» همچنین نوشته «ابعاد جغرافیایی پیامدهای مرگبار فعالیت ها در مکان آزمایش نوادا، گسترده تر از آن چیزی است که تحقیقات قبلی نشان داده است.»

به گفته «میرز» 100 مورد آزمایش هسته ای که در آمریکا روی زمین انجام داده به مرگ زود هنگام صدها هزار نفر بین سال های 1951 تا 1973 منجر شده است.

این تحقیقات تکان دهنده در کل نشان می دهد که مجموع تلفات آمریکایی ها به خاطر تشعشعات هسته ای، با انفجارهای اتمی در «هیروشیما» و «ناکازاکی» ژاپن برابری می کند.

کنگره آمریکا قبلا موافقت کرده که دو میلیارد دلار به قربانیان هسته ای و یا خانواده های آنها در آمریکا اختصاص یابد. این رقم برای 695 هزار نفری که طی سال های 1951 تا 1973 براثر تشعشعات هسته ای، جان خود را از دست داده اند، رقم ناچیزی است.