آرشیو دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۸۱
حوادث
۱۷

پایان گروگانگیری 5 میلیون دلاری

گروه حوادث / فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور، جزئیات عملیات نجات مهندس شرکت جهاد نصر را که پس از ربوده شدن به یکی از ولایت های مرزی افغانستان انتقال یافته بود تشریح کرد. گروگانگیران برای آزادی وی 5 میلیون دلار خواسته بودند.سردار «محمد مارانی» دیروز با اعلام این خبر گفت: مهندس ربوده شده حسین حاج ملک، پیمانکار طرح 46 هزار هکتاری آبرسانی به مزارع شهرستان هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان بود. وی هنگام بازگشت به محل استراحتش توسط افراد ناشناس در مسیر شهرستان هامون - زابل ربوده شد.

در ادامه بررسی ها مشخص شد گروگانگیران، وی را به کشور افغانستان انتقال داده اند. این درحالی بود که پس از 2 روز خودروی سوخته وی در یکی روستاهای شهرستان نیمروز پیدا شد.فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور گفت: روز 26 آذر، فردی ناشناس با خانواده گروگان تماس گرفت و برای آزادی اش درخواست پنج میلیون دلار پول نقد کرد. مرد ناشناس در این تماس تلفنی به پدر و مادر مهندس ربوده شده گفت: در صورت نپرداختن این مبلغ فرزندتان کشته می شود. پس از این تماس پدر مهندس با مراجعه به قرارگاه قدس خواستار کمک برای آزادی فرزندش شد.

بدین ترتیب پس از برنامه ریزی های لازم، رزمندگان قرارگاه قدس پس از هماهنگی با مراجع قانونی و انجام عملیات ویژه اطلاعاتی در روز سوم دی، موفق به آزادی مهندس از چنگال گروگانگیران شدند.

در این عملیات پنج نفراز اعضای باند گروگانگیری که داخل کشور فعال بودند شناسایی و دستگیر شدند. افراد دستگیر شده افغانی تبار هستند که علاوه بر گروگانگیری، اقدام به حمل مواد مخدر و قاچاق سلاح و مهمات می کردند.افراد دستگیر شده به پنج فقره گروگانگیری از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرده اند که بازجویی های تخصصی ازآنها ادامه دارد.