آرشیو سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۳۰۶۸
هنر
۱۰

روز چهارم تئاتر فجر روز آلمانی ها

رضا آشفته

روز چهارم را باید روز آلمانی ها نام گذاشت، چون سه اجرای «مرگ قطعی است»، «هملت» و «پکیج» با اقبال عمومی روبه رو شدند و البته تنها دلیل این اقبال همگانی در تهران هم سابقه قابل قبول تئاتر آلمان در ایران است که همواره با کارهای قابل تامل و خلاقه در تهران آمدوشد داشتند و شاید تاکنون بیشترین تاثیر را در میان کشورهای خارجی بر تئاتر ایران داشته اند. استقبال از هملت به قدری بود که دور تئاتر شهر جمعیت زیادی صف کشیده بودند و برخی نیز با آنکه بلیت داشتند، نتوانستند به سالن اصلی پا بگذارند و گویا نماینده اداری تئاتر شهر برای آنکه حق آنان ضایع نشود، آمده بود که از تماشاگران دلجویی و بلیت هایشان را برای اجراهای بعدی قابل پذیرش کند.

پکیج: در «پکیج» از کشور آلمان، به کارگردانی شوساکو تاکئوچی، تصویرسازی به واسطه سلطه بدن بازیگر- رقصنده انجام می شود، چنانچه مقتدرانه وارد عمل می شوند که ضمن هماهنگی بین آنها و چیدمان صحنه هر لحظه یک شگفتی بصری در اختیار مخاطب است.

جزا: «جزا»، به کارگردانی مهربان علی اکبرزاده از کشور جمهوری آذربایجان، درباره زندگی زنانه در جوامع در حال پیشرفت است که با دوگانگی برون رفت از خانه و یافتن کار و از سوی دیگر ماندن در خانه و احساس مادری درگیر هستند. کارگردان در اجرا توانسته به یک نگاه موجز و مینی مالیستی در ارائه سبک و شیوه اکسپرسیونیستی دست یابد و این شاکله کلی اثرش می تواند جذاب هم باشد. اینکه در تلفیق چهار شیء همه چیز سروسامان بگیرد، خبر از ایجاز می دهد و اگر این همه زندگی در مدار کم گویی واقع شود، آنگاه جاذبه بصری و تمرکز بر فرایند اجرا نیز بیشتر خواهد شد؛ هرچند درازگویی های متن آزار می دهد و تکرارهایش در ذوق مخاطب می خورد. به هرروی جزا نمایشی دغدغه مند است که به عبارت بهتر اگر در بازنگری و بازنویسی سروسامان بگیرد، حتما اجراهای بهتری نیز خواهد شد.