آرشیو چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۸
جامعه
۱۷

واردات یک میلیارد دلاری دارو به کشور

وزیر بهداشت با بیان این که سالانه یک میلیارد دلار واردات دارو داریم که کمتر از 5درصد از اقلام دارویی است، افزود: 50 درصد مواد اولیه دارو به کشور وارد می شود. البته این 5 درصد جزو داروهای فوق العاده گران بوده که خوشبختانه از 20 قلم آن، 13مورد اکنون در کشور تولید می شود.

به گزارش فارس، حسن هاشمی افزود: میزان صادرات رقمی نیست که بتوان آن را اعلام کرد، متاسفانه صنعت دارو نتوانسته در حوزه صادرات موفق عمل کند. این در حالی است که کیفیت دارویی مناسبی داریم. البته نسبت به قبل صادرات بیش از چهار برابر شده، ولی همین میزان نیز اندک است.

به گفته وی راهکار برون رفت از این مساله واگذاری صنعت دارو به بخش خصوصی است. وزیر بهداشت بابیان این که صنعت دارو در اختیار دولتی و شبه دولتی هایی همچون تامین اجتماعی است، گفت: این صنعت باید به بخش خصوصی واگذار شود تا علاوه بر ارتقا کیفیت در زمینه صادرات نیز موفق باشیم.

هاشمی در ادامه در مورد بودجه حوزه سلامت بیان کرد: تصمیماتی در کمیسیون تلفیق گرفته شده و ما نیز به عنوان عضوی از دولت از این لایحه دفاع می کنیم.

تحول سلامت با صرفه جویی

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درباره اظهارات وزیربهداشت و درمان مبنی براین که درصورت کاهش اعتبارات برخی خدمات از طرح تحول سلامت حذف می شود، گفت: مسئولان وزارت بهداشت باید طرح تحول را به طورکامل اجرا کنند، اما در صورت رعایت قانون که به دنبال آن 30 درصد درهزینه ها صرفه جویی می شود؛ می توان بدون هیچ مشکلی طرح را اجرا کرد و هیچ کدام از خدمات حذف نمی شود.

به گزاش خانه ملت، علی نوبخت افزود: هرگونه پرداختی از سوی بیمه ها و دانشگاه های علوم پزشکی غیر از مسیر قانونی به نوعی تخلف است، به طورحتم دیوان محاسبات مجلس باید به این مسائل ورود کرده و هزینه کرد منابع را منطبق بر قانون بررسی کند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: اگر صرفه جویی انجام شده و بی نظمی ها درهزینه کرد اعتبارات جمع آوری شود، همین اعتبارات فعلی در بودجه هم برای ارائه خدمات کافی است، بنابراین باید پس از پایان امسال و ارائه گزارش تفریغ بودجه این مسائل با دقت بیشتری بررسی شود؛ اما ممکن است وزارتخانه دلایلی برای اجرای قانون مطرح کند.