آرشیو چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۰
نوستالژی
۵

میعاد انقلاب در سپیده دم بهمن

چیزی نزدیک به 60 سال قبل، رومن گاری نویسنده سرشناس و تحسین شده فرانسوی که هنوز دو اثر پرآوازه اش یعنی «خداحافظ گاری کوپر» و «زندگی در پیش رو» را به نگارش درنیاورده و بابت چاپشان در دنیا زبانزد نشده بود، رمانی روانه بازار کرد با نام «میعاد در سپیده دم» که شرح احوال کودکی اش و روزهای سختی را که از سر گذرانده بود روایت می کرد.

مخاطبان ایرانی اما بیش از این که کتاب را با ترجمه خوب مهدی غبرایی بخوانند و در خاطر داشته باشند، میعاد در سپیده دم را با نام سریالی ایرانی می شناسند که البته ارتباطی هم با کتاب نداشت و صاحب قصه ای متفاوت بود. مجموعه ای که یکی از کارگردان های مخاطب شناس و درام نویس تلویزیون، سعید سلطانی فیلمنامه اش را نوشت و کارگردانی اش کرد و با توجه به حال و هوای مبارزاتی داستان و پیچیدگی هایش، پخش آن در ایام دهه فجر بیشتر به چشم آمد و مخاطبان زیادی با کنجکاوی دنبالش کردند.

این مجموعه مناسبتی ایام دهه فجر، داستان مبارزی انقلابی به نام حامد (با بازی مجید مظفری) را روایت می کرد که در بحبوحه روزهای ملتهب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای تعلیم و آموزش نظامی به جنوب لبنان رفته و بعد برای انجام ماموریتی ویژه به کشور بازگشته بود. همزمان با این بازگشت، ماموری ویژه به نام الیاس (با بازی جمشید جهانزاده) که از طرف سازمان موساد مامور شده بود تا حامد را تعقیب کرده و او را حذف کند هم به ایران آمده و تضاد و تقابل میان این دو شخصیت، به مدد بازی های خوب بازیگرانشان تقابل نمادینی از خیر و شر را در داستان به تصویر می کشید.

دیگر شخصیت اصلی این سریال هم نامزد حامد بود که به سهم خود، بر قصه و شخصیت حامد تاثیر می گذاشت. این شخصیت توسط شهره سلطانی ایفا می شد و استقبال از این مجموعه به دیده شدن این بازیگر که هنوز ابتدای راه بازیگری اش بود، کمک کرد. مرحوم جمشید اسماعیل زاده، گوهر خیراندیش، محمود عزیزی و انوشیروان ارجمند از دیگر بازیگران سریال میعاد در سپیده دم بودند. سریال میعاد در سپیده دم سال 1377 ساخته شد و در 17 قسمت 50 دقیقه ای از شبکه سه سیما روی آنتن رفت.