آرشیو چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۰
نوستالژی
۵
یادمان

بازیگر شیرین نقش های تلخ

زنده یاد جمشید اسماعیل خانی از جمله بازیگرانی بود که در مجموعه «میعاد در سپیده دم» ایفای نقش کرد و تصویری از یک فرد وابسته به رژیم سابق و یک مامور ساواکی را هنرمندانه به تصویر کشید.

اسماعیل خانی سال 1329 به دنیا آمد؛ در شهرستان داراب استان فارس و همجوار استان شعر، شیراز. لابد به همین جهت هم هست که همچون دیگر اهالی این خطه، هنر و بازیگری را در پیش گرفت و راه زندگی حرفه ای اش را در تئاتر، تلویزیون و سینما پیدا کرد. با این حال و بعد از مدت ها تمرین در تئاتر، اولین نقشی که در عالم حرفه ای سینما ایفا کرد، بازی در فیلم «زیر بام های شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی بود. او در این کار نقش مرد عیالوار و خانواده داری را به تصویر می کشید که وضع مالی مناسبی نداشت و برای پیدا کردن خانه و فراهم آوردن سقفی بالای سر، با دشواری های گوناگون دست وپنجه نرم می کرد. نقشی تلخ و اجتماعی که با فیزیک و چهره اسماعیل خانی هم تناسب داشت و تاثیرش را دوچندان می کرد.

اسماعیل خانی در تلویزیون هم در سریال های شاخصی چون «روزی روزگاری»، «آپارتمان»، «زیر گنبد کبود»، «کت جادویی» و «همسایه ها» حضور پیدا کرد و نقش آفرینی هایش در قالب شخصیت های غالبا عبوس و تلخ، اما با قلبی مهربان در خاطر مخاطبان ماند.

این هنرپیشه 18 فروردین 1381، در 52 سالگی و به علت سکته مغزی خیلی زود از دنیا رفت.