آرشیو چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۰
ایران
۱۵

خطر برق گرفتگی در کمین میراث جهانی پاسارگاد

یک فعال گردشگری در منطقه پاسارگاد با انتقاد از سوءمدیریت در این میراث جهانی، گفت: دیروز آسفالت زیستگاه خرس های قهوه ای و پلنگ ایرانی و امروز نصب تیرهای برق در حریم آرامگاه کوروش، اقدامات فله ای مخالف با خاستگاه گردشگری است که در منطقه پاسارگاد شاهد آن هستیم.

به گزارش جام جم، آقامیر میری با بیان این که مدیریت شهرستان پاسارگاد کمر به نابودی ظرفیت های گردشگری منطقه بسته است، افزود: چندی پیش زیستگاه خرس های قهوه ای و پلنگ ایرانی در پاسارگاد را آسفالت کردند و جاده ای را که برای هزاران سال راه خاکی بود و خرسی نام داشت به جاده سوباتان (منطقه ای که آب پس از جاری شدن فرو می رود و سپس در پایین دست دوباره جاری می شود) تبدیل کردند که این عمل برای کم کردن حساسیت فعالان محیط زیستی است.

وی سپس به نصب تیرهای چراغ برق پشت آرامگاه کوروش اشاره کرد و گفت: یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان پاسارگاد، «گردشگری کیهانی» و «اختر گردشگری» است که متاسفانه نصب تیر چراغ برق به فاصله صد متری آرامگاه کوروش به بهانه عمران و آبادی روستای «ابوالوردی» بجز آلودگی نوری، منظر آرامگاه را نیز تخریب می کند.

این فعال بومگردی در پاسارگاد (نخستین شهر گردشگری نجومی ایران) افزود: در شهرستانی که اگر قصد ساخت یک چشمه سرویس بهداشتی را داشته باشیم، باید استاندارهای جهانی را رعایت کنیم، کارهای نادرست و مخالف با خاستگاه گردشگر فله ای انجام می شود.

نصب تیرهای برق در عرصه اثر جهانی پاسارگاد بنا به اظهارات فعالان میراث فرهنگی و به استناد تصاویری که انتشار داده اند از اوایل بهمن و پشت آرامگاه کوروش آغاز شده است، محوطه ای که آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی را در خود جای داده است.