آرشیو چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۰
ایران
۱۵

اصرار شهرداری قزوین برای احداث خیابان وسط بناهای تاریخی

سه سال است میراث فرهنگی قزوین با شهرداری این شهر چالش بزرگی دارد. شهرداری قصد دارد خیابانی را از وسط مسجد - مدرسه حیدریه که هزار سال قدمت دارد و گرمابه بلاغی با قدمت 400 ساله عبور دهد که در صورت اجرای آن به طور کامل هر دو بنا ارزش خود را از دست خواهد داد.

محمدعلی حضرتی ها، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین با اعلام این خبر به ایلنا گفت: مسجد مدرسه حیدریه از آثار دوره سلجوقی است و گچبری محراب آن در جهان بی نظیر است. گرمابه بلاغی نیز مربوط به دوره صفوی است. وی افزود: گرچه خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی، فعلا این طرح را متوقف کرده، اما مدیران شهرداری که انتظار می رفت بعد از انتخابات رویه شان را عوض کنند و اتفاقا با همین شعار هم از مردم رای گرفتند، دوباره بر اجرای آن پافشاری می کنند.

حضرتی ها از احداث یک پیاده راه گردشگری در این بافت تاریخی به جای خیابان خبر داد و افزود: احداث خیابان توسط شورای عالی معماری و شهرسازی منتفی شده، یعنی شورای عالی معماری و شهرسازی حکم داده و هر گونه بارگذاری ترافیکی در آن محور را ممنوع اعلام کرده است. مشاوری هم از سوی وزرات راه و شهرسازی برای آن محدوده انتخاب شده و مسیری را به عنوان یک پیاده راه گردشگری طراحی کرده است. این پیاده راه از عالی قاپو تا آرامگاه حمدا... مستوفی را دربرمی گیرد.