آرشیو پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۱
اقتصاد
۴

تلاش آمریکا برای منصرف کردن بانک های آسیایی از همکاری با ایران

تلاش های آمریکا برای در تنگنا قرار دادن ایران باعث شد بانک های اروپایی متحمل جریمه های سنگین و مجبور به قطع جریانات مالی خود به ایران شوند، اما بتازگی مشخص شده است ایران کانال جدیدی را برای مبادلات خود از طریق بانک های آسیایی پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از بلومبرگ، با توجه به پرونده های حقوقی و افراد آگاه به این مساله، وام دهندگان در کره جنوبی، تایوان و دیگر کشورهای منطقه، بخشی از نقش کمک به دور زدن تحریم های ایران را پیش از حصول توافق هسته ای ایفا کرده اند و به ایران کمک کرده اند پول بخشی از فرآورده های نفتی خود را به دلار تبدیل کند.

به گفته چندین نفر از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا که متخصص امور تحریم ها هستند، حالا که آمریکا از بانک های اروپایی میلیاردها دلار به دلیل نقض تحریم ها دریافت کرده، این کشور توجه خود را به بانک های آسیایی معطوف کرده است.

خوان زارات، از مقامات سابق وزارت خزانه داری و کاخ سفید که موسسه ای را برای مشاوره در زمینه امور ممانعت از فعالیت های غیرقانونی مالی تاسیس کرد گفت: توجهات در حال معطوف شدن به سمت شرق است. بسیاری از بانک های آسیایی از بسته های مدیریت ریسک مالی تبعیت نکرده اند.

این تغییر رویکرد نشان می دهد اعمال تحریم های بین المللی و بیرون نگه داشتن بازیگران بد از سیستم مالی آمریکا تا چه میزان دشوار است. زمانی که یک در بسته می شود، به ناچار در دیگری باز می شود.

مساله بانک های آسیایی پس از آن مطرح شد که دادگاه هایی در ایالت های آلاسکا و نیویورک مشغول رسیدگی به پرونده هایی درخصوص برداشت یک میلیارد دلار توسط ایران از حساب هایی در دو بانک دولتی کره ای «ووری بانک» و «اینداستریال بنک آف کوریا» بودند که از بزرگ ترین بانک های این کشور به شمار می روند. طبق شرایط اعمالی در تحریم های آمریکا، استفاده از این منابع فقط به امور انگشت شماری محدود شده بود.