آرشیو پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۱
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
عطف

این کتاب ها تکلیفتان را روشن می کنند

روی سخنمان با شماست. شما که گاهی هوس کرده اید نمایشنامه ای را دست بگیرید، بالا و پایینش کنید و آن را روی صحنه ببرید. لابد در این راه به عنوان کارگردان مشکلات زیادی را تجربه کرده اید. اما شاید مهم ترین مشکل ها این بوده که با تعداد فراوانی متن نمایشی مواجه بوده اید بی آن که بدانید کدام یک از آنها با توجه به اهداف و بضاعتتان به درد شما می خورد. انتشارات چتر فیروزه کاری کرده که می توانید این مشکل را براحتی حل کنید. این نشر، اولین کتاب های مجموعه جدید «دنیای مدرن تئاتر» را هر کدام شامل پنج نمایشنامه دو شخصیتی روانه بازار کرده است.

در این آثار، تقسیم بندی براساس ویژگی های مختلفی نظیر تم، موضوع، تعداد کاراکتر، ویژگی های اجرایی، مدت زمان اجرا و... است تا از همان ابتدا بدانید متنی که می خوانید برای اجرای چه نوع نمایشی با چند بازیگر و با چه موضوعی مناسب است. فریدالدین سلیمانی، دبیر مجموعه دنیای مدرن تئاتر در انتشارات چتر فیروزه است و می گوید نمایشنامه های انتخاب شده در این مجموعه اغلب از نویسندگان مشهور تاثیرگذار ادبیات نمایشی جهان یا نویسندگان مشهور و تاثیرگذار ادبیات نمایشی جهان یا نویسندگان گمنام اما خوش قریحه ای است که تاکنون اثری از آنها ترجمه نشده یا به هر دلیل، باز هم ترجمه آنها ضروری می نماید.

کتاب «5 ضرب در 2» با ترجمه سلیمانی که از اولین کتاب های این مجموعه است، شامل پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای یک بازیگر زن و یک بازیگر مرد است که در شمارگان 1100 نسخه و با بهای 7000 تومان منتشر شده است. همچنین از همین مجموعه (دنیای مدرن تئاتر) و با ترجمه همین مترجم، کتاب دیگری شامل پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر مرد، در شمارگان 1100 نسخه و با بهای 5000 تومان به بازار آمده است.