آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۶
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

باکتری های روده بر چاقی تاثیر می گذارد

محققان سوئدی در مطالعه ای به تاثیر باکتری روده در خطر ابتلا به چاقی پرداختند.

نتایج به دست آمده از چند مطالعه نشان می دهد باکتری های روده نقش مهمی بر سلامت دارد و این باکتری ها می تواند خطر چاقی را در برخی افراد افزایش دهد.به گفته محققان در خون آمینو اسیدهایی وجود دارد که می تواند با چاقی و ساختار میکروبیوم روده مرتبط باشد.

نتایج مطالعات نشان می دهد میکروبیوم (باکتری) روده نقش مهمی روی سلامت دارد. در واقع، میکروبیوم روده بر متابولیسم تاثیر می گذارد و می تواند با چاقی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع دو مرتبط باشد.

عوامل مختلفی می تواند باعث از بین رفتن تعادل در میکروبیوم روده شود. از مهم ترین آنها می توان به استرس مزمن، عفونت، رژیم غذایی با حجم زیادی از کربوهیدرات های تصفیه شده، قند و مصرف نکردن فیبر به اندازه کافی اشاره کرد که همه این عوامل می تواند مانع رشد باکتری های خوب در روده شود. / ایسنا

مقابله با افسردگی با مصرف بیشتر سبزیجات

بررسی ها نشان می دهد مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات به مقابله با افسردگی کمک می کند.

محققان آمریکایی دریافته اند افرادی که از خوردن گوشت قرمز، چربی های اشباع شده و مواد قندی خودداری کرده و به مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات عادت دارند، 11 درصد کمتر احتمال دارد دچار افسردگی شوند. در واقع، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از قبیل تغییر در رژیم غذایی بر مصرف دارو ارجحیت دارد و به همین دلیل داشتن رژیم غذایی که در کاهش خطر افسردگی موثر باشد توصیه می شود.

البته افسردگی میان افراد بزرگسال شایع است و در افرادی که دچار مشکلات حافظه و فاکتورهای خطرزای عروقی همچون فشار خون و کلسترول بالا هستند یا تجربه سکته مغزی داشته اند، متداول تر است. / ایسنا

زندگی در محیط سرسبز برای تقویت حافظه کودک

به گفته محققان، زندگی و بزرگ شدن در محیطی سرسبز به تقویت رشد مغز در کودکان کمک می کند. محققان موسسه سلامت جهانی بارسلونا دریافتند بزرگ شدن در یک محیط سرسبز به شیوه ای مثبت بر مغز کودک تاثیر دارد که منجر به حافظه کاری بهتر و کاهش بی حوصلگی می شود.

به گفته محققان، کودکان مدرسه ابتدایی که در منازل واقع در فضاهای بسیار سرسبز بزرگ شده بودند دارای حجم بیشتر ماده سفید و خاکستری در برخی مناطق مغزشان بودند. این شرایط آناتومی با تاثیرات سودمند بر عملکرد شناختی مرتبط است و میزان ابتکار و خلاقیت کودک را افزایش می دهد.

مطالعات قبلی نشان داده رابطه بین فردی با طبیعت برای ذهن و بدن و در مجموع برای سلامت عمومی بدن خوب و مفید است.اصولا سپری کردن زمان در فضای باز یک تکنیک ریلکسیشن است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا از آن بهره می گیرند. یافته ها نشان می دهد قرارگیری در معرض فضای سبز در اوایل دوره کودکی می تواند منجر به تغییرات ساختاری سودمند در مغز شود.به گفته محققان، فضاهای باز دارای میزان کمتر آلودگی هوا و سروصداست که می تواند فواید غیرمستقیمی بر رشد مغز داشته باشد. / مهر