آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۶
موسیقی
۱۱

دستمزد اسطوره ها دستمزدهای اسطوره ای

نام هایشان را که نگاه کنی، خاطرات زیادی برایت تداعی می شود. هنرمندانی در تاریخ موسیقی ایران جایگاهی و مهم دارند و خالق آثاری هستند که هر یک بخشی از حافظه موسیقایی جامعه ایران را شکل داده است. کلنل علی نقی وزیر، علی اکبر خان شهنازی، مرتضی خان محجوبی، روح ا... خالقی، جواد بدیع زاده و دیگر بزرگانی که نامشان در فهرست دیده می شود، اوایل دهه 30، در رادیو و تلویزیون ایران مشغول فعالیت بودند.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید هر کدام از این بزرگان امروز که با آثارشان به اسطوره های موسیقی ایران تبدیل شده اند، در آن زمان چقدر حقوق می گرفتند. تصویر منتشر شده میزان حق الزحمه بسیاری از بزرگان موسیقی ایرانی را نشان می دهد. این لیست حقوق مربوط به حق الزحمه های رادیو در تیر 1324 است.

هر چند آن زمان هم این مبالغ کم نبوده، اما هر طور هم ضرب و جمع و تقسیم کرده و دستمزد اسطوره های موسیقی ایران را حساب کنیم، به دستمزدهای اسطوره ای و کنسرت های متعدد این روزهای نسل جوان موسیقی کشورمان که بسیاری از آنها موسیقی بی کیفیتی هم ارائه می کنند، نمی رسیم. آنها خودشان اسطوره بودند و امروزه با کسانی در عرصه موسیقی مواجه هستیم که از هنرمند گرفته تا تهیه کننده موسیقی فردایی را برای اثرگذاری و ماندگاری کارشان متصور نیستند و تنها برنامه شان به کسب درآمد بیشتر و بیشتر محدود می شود.

موسیقی امروز هر چند فعالان و بزرگانی را هم دارد که دلشان برای موسیقی می تپد، اما بیش از هر چیز تبدیل به یک بیزینس شده است؛ بیزینسی که مانند هر پدیده دیگری در این عرصه تنها کسب درآمد از آن مهم است و این که آیا فردا صدایی و سرودی و نوایی از خواننده می ماند یا خیر به هیچ وجه اهمیت ندارد؛ خواننده هایی که شبی چهار سئانس کنسرت می گذارند و روی فروش بلیت هایشان بیش از هر چیز حساب باز می کنند.