آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۶
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
پرتره یک (ادبیات)

معلم ابدی

برای حسن انوری، فارسی، زبانی است که آثار مهم ادبی جهان مانند شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی، دیوان حافظ و آثار مولوی به این زبان سروده شده و البته شایسته دوست داشته شدن. عشقی چنین بی بدیل می تواند کسی مانند انوری را به چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی بدل کند و به خلق آثار ماندگار مانند فرهنگ سخن و تصحیح گلستان سعدی بینجامد.

خالق این آثار روز دوشنبه و در هفتمین مراسم گرامیداشت یاد علامه علی اکبر دهخدا و در سالروز 84 سالروز میلادش، مورد تقدیر و تکریم قرار گرفت. محمدرضا شفیعی کدکنی، شهرام ناظری، احمد مسجدجامعی، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد، ژاله آموزگار، رسول شایسته، سعید نجفی، توفیق سبحانی، مهدی ماحوزی، رضا مصطفوی، غلامرضا ستوده، بهرام پروین گنابادی، نجفی اسداللهی از جمله مهمانان این مراسم بودند.

از حسن انوری مستندی نیز ساخته شده به نام «شناسای سخن» با کارگردانی منوچهر مشیری که در این مراسم رونمایی شد، اما مهم تر از همه خود حسن انوری بود که در حضور مهمانانش تاکید کرد: من خود را پیش از هر چیز یک معلم می دانم. معلمی که بیش از 60 سال در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس کرده و هیچ گاه بدون طرح درس به کلاس نرفته است.

انوری همچنین توضیح داد که ایران دوستی و علاقه به فرهنگ ایران را در کتاب های درسی اعمال کرد تا دانش آموزان را دوستدار فرهنگ ایران بار بیاورد.