آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۶
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
پرتره دو (خوشنویسی)

علی شیرازی تنها نیست

لقب استادی را حدود دو دهه پیش، انجمن خوشنویسان طی گواهینامه ای به علی شیرازی اهدا کرده است. او که در محضر اساتیدی چون امیرخانی تحصیل کرده و یکی از برگزیدگان جشنواره خوشنویسی جهان اسلام در سال 1376 است، چندی است با شائبه افکنی های یک کانال تلگرامی مواجه شده و اصالت آثارش مورد تردید قرار گرفته است.

بعد از این اتفاقات بسیاری از هنرمندان و اساتید رشته خوشنویسی از جمله استاد غلامحسین امیرخانی، شیرچی، صادق زاده، ملک زاده، غلامی، فلسفی و بنی رضی در کنار 1500 خوشنویس از سراسر ایران از مقام هنری او دفاع کردند.

در تازه ترین واکنش ها نصرا... افجه ای چهره شناخته شده خط و نقاشیخط برای دومین بار و این بار با نگارش متنی با عنوان «تنگ نظران»، از هنر علی شیرازی دفاع کرده و ایجاد برخی شائبه ها درباره آثار او را تلاش بیگانه برای تحقیر ایران دانسته است.

در بخشی از این متن، افجه ای نوشته: «اکنون بحث بر سر استاد علی شیرازی است که استاد بزرگی است و باید از بدگویی ها، تنگ نظری ها و زدوبندها درباره ایشان پرهیز کرد. با این کارها تاریخ را مکدر نکنیم. بیگانه آرزو دارد خط، تاریخ، هنر، مورخ و کاشف را به نام خود ثبت و ایران را تحقیر کند. اینان آبروی ایران هستند. نه علی شیرازی تنها نیست.»

افجه ای پیش از این نیز در قالب بیانیه هشت استاد خوشنویس، به اصالت آثار علی شیرازی گواهی داده بود.