آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۲۸۳
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

عقد قرارداد الجزایر

اسفندماه 1353 در پایان نشست سران اوپک در شهر الجزیره، اعلامیه مشترکی از سوی ایران و عراق درخصوص نحوه حل اختلافات دیرینه دو کشور منتشر شد.

در این اعلامیه مشترک مقرر شده بود که مرزهای زمینی دو کشور براساس پروتکل قسطنطنیه 1913 و صورتجلسه های کمیسیون تعیین مرز 1914 و مرزهای آبی براساس خط تالوگ مشخص شود و دو کشور در مرزهای خود کنترل دقیقی برای جلوگیری از نفوذ خرابکاران به داخل خاک یکدیگر به عمل آورند. اسناد قرارداد در 22 ژوئن 1976 در تهران مبادله شده و از همان تاریخ لازم الاجرا شد. اسناد تصویب و صورت جلسات نیز به دبیرکل سازمان ملل متحد تحویل داده شد و با شماره های 14903 تا 14907 در دبیرخانه سازمان ملل متحد به ثبت رسید. علاوه بر بحث بر سر مسائل مرزی دو کشور، ایران متعهد شد که از ادامه اعطای کمک های نظامی به کردستان عراق خودداری کند.

تاسیس باشگاه رئال مادرید

6 مارس سال 1902 باشگاه رئال مادرید تاسیس شد. سابقه این باشگاه به سال 1897 برمی گردد. در آن سال تعدادی از دانشجویان دانشگاه کمبریج و آکسفورد در مادرید باشگاهی را با نام «باشگاه فوتبال آسمان» به وجود آوردند و صبح های دوشنبه به فوتبال می پرداختند.

3 سال بعد و در سال 1900، این باشگاه به دو باشگاه مجزا تبدیل شد. سپس دو سال بعد و در 6 مارس سال 1902، مجددا باشگاه نام خود را به «باشگاه فوتبال رئال مادرید» تغییر داد. در سال 1905 این تیم موفق شد اولین جام خود را با شکست تیم اتلتیک بیلبائو در جام اسپانیا به دست بیاورد. در 4 ژانویه 1909 بود که «آدولفو ملندز»، مدیر وقت رئال در آن زمان، اساس نامه جام اسپانیا را امضا و تایید کرد تا باشگاه به یکی از اعضای فدراسیون سلطنتی فوتبال اسپانیا تبدیل شود. رئال مادرید موفق ترین تیم تاریخ فوتبال اسپانیا و موفق ترین تیم تاریخ فوتبال اروپا و موفق ترین تیم فوتبال سده 20 میلادی به انتخاب فیفا است. آنها دارای رکورد 33بار قهرمانی در لالیگا، 19 قهرمانی در کوپا دل ری (جام حذفی)، 10 سوپرکاپ اسپانیا، 12 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، 2 جام یوفا، 4 سوپرکاپ اروپا و 6 قهرمانی در جام باشگاه های جهان هستند.