آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۰۴۴
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

مهم ترین فلاسفه قرن بیستم

«صدفیلسوف قرن بیستم» در واقع دایره المعارف کوچکی است که خواننده را با فلاسفه جریان ساز و اثرگذار در قرن گذشته آشنا می کند. در ضمن این آشنایی جریان های مهم و نوظهور فلسفی را در حوزه های گوناگون فلسفه به تصویر می کشد. این کتاب به ویژه برای نوآموزانی که می خواهند با فلاسفه قرن بیستم آشنایی مقدماتی حاصل کنند منبعی درخور توجه است.

این کتاب نوشته جمعی از نویسندگان از جمله استوارت براون، دایان کالینسون و رابرت ویلکینسون است که با ترجمه عبدالرضا سالاربهزادی توسط نشر «ققنوس» برای چهارمین بار منتشر شد که هم اکنون در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

برخی فلاسفه قرن بیستم که در این کتاب مقاله هایی درباره آنها نوشته شده است عبارتند از: آدرنو، برگسون، نوام چامسکی، دریدا، برتراند راسل، ریچارد رورتی، میشل فوکو، آنتونیو گرامشی، فردریش نیچه، یورگن هابرماس و... اشاره کرد.

حقوقدان یا پیشخدمت شاه بریتانیا

بهومیل هرابال دکترای حقوق داشت و در دانشگاه فلسفه و ادبیات خواند، اما به جای پرداختن به کار دانشگاهی یا قضاوت ترجیح داد که پس از تحصیل به کارهای عجیب و غریبی چون سوزنبانی راه آهن، نمایندگی بیمه، دستفروشی، دوره گرد اسباب بازی فروشی و کارگری در ذوب آهن بپردازد. به جای تالیف کتاب های قطور و انتزاعی فلسفی و مقالات تخصصی هم به نوشتن رمان و داستان مشغول شد. مشهورترین اثر او تنهایی پر هیاهو است ک در ایران با استقبال گسترده ای مواجه شد. این نویسنده سرشناس چک همچون دیگر نویسنده همزبانش میلان کوندرا در سراسر اروپا و بلکه جهان مخاطبان فراوانی دارد و آثار فراوانی چون مرگ آقای بالتیسبرگر، اخبار قتل ها و افسانه ها، جوانه، کوتاه کردن مو و شهرکی که در آن زمان از حرکت ایستاد را منتشر کرده است. من خدمتکار شاه انگلیس بودم، با ترجمه بهاره هاشمیان یکی دیگر از کتاب های این وارث فرانتس کافکا است که در آن به دغدغه های مردم سرزمینی می پردازد که در سال های پس از جنگ زیر سلطه حکومت های کمونیستی زندگی می کردند و در وحشت و ارعاب ناشی از این وضعیت توتالیتاریستی زندگی خود را سامان می دادند.

فلسفه در ژاپن

«مکتب کیوتو» کتابی است در مورد سیر فلسفه در جامعه ژاپن. این کتاب در قالب 6 فصل به بررسی مکتب کیوتو می پردازد که یگانه مکتب فلسفی ژاپن در دوره معاصر است. نیشیدا کیتارو، رهبر و پایه گذار ناخواسته این مکتب در نوشته های خود روح و تفکر عقلانی و منطقی غربی را با تفکر اشراقی و بودیستی شرقی در می آمیزد و فلسفه ای در سطح فلسفه های جهانی همچون پدیدار شناسی، اگزیستانسیالیسم و... عرضه می کند. به اعتقاد نویسنده این کتاب نیشیدا کیتارو را می توان «افلاطون ژاپن» دانست که در نقطه آغاز فلسفه ژاپن ایستاده است. نیشیدا در تمامی نوشته های خود تلاش کرد تا اندیشه ها و تکنیک های فلسفی مغرب زمین را برای توصیف روح فرهنگ و اندیشه شرقی – مخصوصا ژاپنی- به کار بندد. به سخن دیگر، هدف نیشیدا این بود که نشان دهد چگونه می توان در قالب زبان و سبک تفکر فلسفی غربی، اندیشه ژاپنی را توصیف کرد. در فصل اول و دوم ریشه های شرقی و غربی این مکتب بررسی شده است و فصل های بعدی به تشریح اندیشه های فلسفی نیشیدا کیتارو، نیشیتانی کیجی و تانابه هاجیمه اختصاص دارد.

کلیدی ترین مفهوم در فلسفه تمامی فیلسوفان کیوتو مفهوم «نیستی» است که به زبان فلسفی تشریح شده است.