آرشیو شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۴
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
روایت 2

هدایت به مسیر کتابخوانی

همایون ارشادی به عنوان یک بازیگر بین المللی که در کشورهای متعددی کار کرده است، کم شدن استقبال از کتاب را یک مساله جهانی می داند و معتقد است با ایجاد انگیزه در مردم می توان شرایط را تغییر داد.

بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون طرح کتابخانه گردی نهاد کتابخانه ها را یکی از شیوه های ایجاد انگیزه می داند البته به شرط آن که تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح درباره این کار صورت بگیرد تا مردم هم در جریان کار قرار بگیرند. از نظر او این نوع طرح ها و برنامه ها حتی اگر تاثیرات خیلی زیادی هم نداشته باشند باز هم باید انجام شوند و به نتیجه شان امیدوار بود. به اعتقاد ارشادی مردم باید به کتابخوانی تشویق شوند چون خیلی ها به دنبال کتاب نیستند و لازم است در مسیر کتابخوانی قرار بگیرند.

متاسفانه نه تنها در کشور ما بلکه در کل دنیا، کتابخوانی بویژه از نوع سنتی ضعیف شده است؛ ارشادی بر این نکته تاکید می کند و چاره اش را ایجاد انگیزه می داند. او می گوید: مهم ورود به این مسیر است. مهم انتقال اطلاعات و فهم درست بین مردم است. البته همه مردم نمی توانند کتاب بخرند. به همین دلیل استفاده از کتابخانه اینجاخیلی نمود پیدا می کند.

این بازیگر و کارگردان همچنان امیدوارانه تاکید می کند که از نگاه او مردم ایران کتابخوان هستند و از گذشته های دور نویسنده و کتاب از دارایی های این سرزمین بوده است. او ارائه تسهیلات به این مردم را مفید می داند و معتقد است: تسهیلات برای فراهم آوردن زمان و مکان مطالعه نیز می بایست برای مردم اندیشیده شود، مثلا همین برنامه ها چون کتابخانه گردی. وجود کتابخانه های محلی در محلات و تشویق جوانان برای رفتن بدانجا خیلی مهم است، من تصور می کنم همه محلات کتابخانه ندارند گردشگری کتاب ایده خیلی خوب و نویی است که با برنامه ریزی صحیح می تواند مورد استقبال قرار گیرد.