آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۹۷
دانش
۷

دستاورد محققان دانشگاهی در تشخیص زودهنگام آلزایمر با آزمایش خون

محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و دانشگاه تهران، در تحقیقات خود موفق به ساخت نانوبیوحسگری شده اند که در حوزه پزشکی، در زمینه تشخیص بیماری آلزایمر کاربرد دارد.

این نانوبیوحسگر، امکان تشخیص زودهنگام آلزایمر را با دقت و سرعت بالا، هزینه کم و عدم نیاز به دستگاه های پیشرفته، تنها با استفاده از نمونه خون افراد امکان پذیر می کند. به گزارش جام جم و به نقل از دیده بان علم ایران، دکتر مصطفی عظیم زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با اشاره به این امر که موثرترین شیوه های پیشگیری از آلزایمر، در مراحل اولیه بیماری قابل اجراست، عنوان کرد: این نکته اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری را دوچندان می کند. در واقع، تشخیص زودهنگام به جلوگیری از پیشرفت این بیماری کمک کرده و از شدت گرفتن آسیب و گسترده شدن علائم آن جلوگیری می کند. یکی از رایج ترین روش های تشخیص زودهنگام بیماری ها، استفاده از نانوبیوحسگرهای الکتروشیمیایی است. از این رو، تحقیق با هدف ساخت نانوبیوحسگر تشخیص آلزایمر با دقت و صحت بالا و هزینه کم انجام شده و نتایج موفقیت آمیزی در پی داشته است.

از دیگر نکات مثبت این تحقیق این است که در این کار به جای روش های پرهزینه تصویربرداری یا بیوپسی های آزاردهنده، از microRNA های نمونه خون بیمار به عنوان بیومارکر استفاده شده است. لازم به توضیح است تعداد نسخه های miRNA-137 (بیومارکر تخصصی بیماری آلزایمر)، هنگام بروز این بیماری در مراحل اولیه نسبت به فرد سالم افزایش می یابد که می تواند به عنوان نشانه ای از شروع بیماری باشد.

عظیم زاده درخصوص قابلیت تجاری سازی این طرح خاطرنشان کرد: به طور کلی هزینه تمام شده برای روش های الکتروشیمی پایین است. لذا از این روش می توان برای تمام افراد میانسال جهت اسکرینینگ و تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر استفاده کرد تا قبل از پیشرفت گسترده بیماری و بروز علائم بالینی، اقدام های پیشگیرانه و جلوگیری از مخاطرات بیشتر صورت گیرد. از این رو مطالعات برای تجاری سازی و امکان سنجی آن در حال انجام است. به گفته این محقق، در این کار از دو نوع نانومواد مختلف به صورت ترکیبی استفاده شد تا دقت و حساسیت بیوحسگر افزایش یابد و حد تشخیص بهتری داشته باشد. این نانوذرات شامل گرافن اکسید و نانو سیم طلا است.