آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۹۷
سلامت
۱۳
دانستنی های سلامت

پیشگیری از مشکلات تنفسی در هوای آلوده

دکتر سید علی جوادموسوی
برای کاهش میزان آلودگی هوا چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

سعی کنید از راه بینی، تنفس سریع تر و کوتاه تر داشته باشید تا از ورود ذرات به عمق ریه جلوگیری شود. توصیه می شود از بعضی مواد و غذاها استفاده شود تا اثرات آلودگی هوا روی ریه کمتر شود. مصرف میوه های تازه و سبزیجات تازه کمک کننده است. همچنین بهتر است از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده شود. افراد آسیب پذیر مانند خانم های باردار نیز مرخصی بگیرند.

توصیه شما به کسانی که بیماری زمینه ای یا تنفسی یا قلبی عروقی دارند، چیست؟

افراد مستعد بیماری در روزهایی که هشدار داده می شود، داخل منزل بمانند. البته گاه آلودگی داخل منزل از آلودگی بیرون خانه بیشتر است. از همه مهم تر سوخت هاست. خارج از منزل مهم ترین آلاینده تاثیر گذار روی تنفس، سوخت موتورسیکلت، خودرو ها وماشین های دیزل است.

عوامل موثر در آلودگی هوای منزل چه هستند؟

در داخل منزل بدترین آلاینده، مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر استنشاقی است که آسیب جدی وارد می کند و از آلودگی هوای بیرون منزل به مراتب اثراتش بیشتر است. سوخت فسیلی که در شومینه استفاده می شود، عامل آلوده کننده دیگری است که البته مصرف آن کمتر شده است. خانم های خانه دار مدت زیادی را برای پخت غذا صرف می کنند و این خودش در آلودگی هوای منزل خیلی نقش دارد. همچنین ما بیماری ساختمان داریم که منشا آن ساختمان است. سوخت مورد استفاده، مواد تزئینی غیرلازم، حتی مصالح مورد استفاده در داخل ساختمان باعث خستگی، کوفتگی و بی حالی صبحگاهی در فرد می شود، به رغم این که خواب خوبی هم در شب گذشته داشته است.

بیماران ریوی هنگام آلودگی هواچه علائمی را تجربه می کنند؟

مهم ترین علامت سرفه است. اگر ازقبل سرفه داشته که تشدید و آلرژی بدتر می شود. آبریزش بینی نیز افزایش می یابد. همچنین عطسه و تنگی نفس تشدید و درد سینه ایجاد می شود، اما شایع ترین علامت، سرفه وتنگی نفس است.

آیا لازم است در خانه دستگاه تصفیه کننده یا اکسیژن داشته باشیم؟ آیا استفاده از دستگاه بخور را توصیه می کنید؟

استفاده از دستگاه تصفیه کننده توصیه نمی شود. چون این دستگاه ها هر کدام شان برای مقابله با یک ماده مضر طراحی شده و ما نمی دانیم کدام آلاینده داخل خانه بیشتر است. اگر ما داخل خانه ایجاد آلاینده نکنیم، آلاینده از بیرون به منزل وارد نمی شود. در واقع، استفاده از سیستم تهویه که در آشپزخانه است، کافی است، پس سراغ تصفیه کننده ها نروید.

توصیه می شود محیط خانه را مرطوب نکنیم. رطوبت بیش از حد داخل منزل مضر است و باعث رشد قارچ در منزل می شود. قارچ ها بشدت آلرژی زا هستند. رطوبت اگر وجود دارد باید گرم باشد. چون سردی هوا باعث تشدید بیماری ریه می شود. پس رطوبت بیشتر از 35درصد نباشد، چون بیشتر از این مضراست.

چه کسانی در هوای آلوده نیاز به ماسک اکسیژن دارند؟

در شرایط آلودگی هوا کسی که از قبل نیاز به اکسیژن داشته، نیاز به اکسیژن بیشتری هم دارد. در این شرایط اکسیژن خون سنجیده می شود اگر کمتر از 90درصد باشد، فرد نیاز به اکسیژن دارد. اگر اکسیژن خون بالای 90درصد باشد، شخص نیازی به کپسول اکسیژن ندارد. در افراد سالم نیازی به اکسیژن نداریم.

شست وشوی بینی و حلق با سرم فیزیولوژی آیا در کاهش اثرات آلودگی هوا نقش دارد؟

استفاده از سرم فیزیولوژی قبل از خواب شبانه و صبح بعد از بیدارشدن از خواب و در محیط کار کمک کننده است و آسیب مواد آلاینده ای که در حلق، بینی و گلو قرار دارند را کمتر می کند.

برای کسانی که مجبورند در آلودگی هوا در شهر تردد کنند چه ماسکی را پیشنهاد می کنید؟

اگر هوا فقط سرد است ماسک معمولی از ورود هوای سرد به داخل ریه جلوگیری می کند. بخصوص در بیماری آسم که با هوای سرد تشدید می شود. ماسک ان 95 یا ماسک ان 90، برای پلیس راهنمایی و رانندگی و هموطنان راننده که مجبورند در این هوا در سطح شهر تردد داشته باشند، مفید است.